Ny udstilling om det danske sundhedssystem

Ny udstilling på Steno Museet "Gentest og tandbørster. Hvordan sundhed blev fælles" åbner 22. maj 2019. Den handler om, hvordan det danske sundhedssystem har udviklet sig gennem de sidste 100 år.

De fleste tager det danske sundhedsvæsen for givet. Vi ringer til lægen, hvis vi er syge. Vi bliver tilbudt vaccination, skoletandpleje og anden forebyggelse. Men i virkeligheden hviler det danske sundhedssystem på en historisk udvikling, som har betydet, at vi har opnået en kollektiv forståelse af, at forebyggelse og behandling både gavner den enkelte og hele samfundet. Det handler Steno Museets nye udstilling "Gentest og tandbørster. Hvordan sundhed blev fælles" om.

Gæsterne får mulighed for at reflektere over:

• at sundhed og lægehjælp i løbet af 1900-tallet udviklede sig til et national opgave, som tilbyder gratis forebyggelse og lægehjælp til alle
  • at teknologien har spillet en afgørende rolle i udviklingen at flere dilemmaer er opstået i udviklingen af et sundhedsvæsen, der har som ideal,
  • at alle skal behandles lige og modtage den bedst mulige behandling

Udstillingen er støttet af Assens Fond og Lundbeckfonden.

Læs mere om udstillingen