Tre millioner kroner til udstilling om aarhusiansk nobelpristager

I Aarhus er en ”Jens Christian Skous vej”, og i 2017 åbner ”Skou- bygningen” i Universitetsparken. Nu får den aarhusianske nobelpristager Jens Christian Skou også sin egen udstilling. Samtidig er han også – så vidt vides - den første Nobelpristager i verden, der får hele sit kontor på museum.

Science Museerne i Aarhus har fået 3 millioner kr. til en udstilling om forskeren og nobelpristageren Jens Christian Skou. Den nye udstilling skal åbne i 2018 på Steno Museet og markere Jens Christian Skous 100 års fødselsdag.

Nationalhelt som 78-årig

Jens Christian Skou havde sin gang på Aarhus Universitet i 65 år. Han opdagede et ”transportmolekyle”, populært også kaldet cellernes saltpumpe, en opdagelse, der lagde grundstenen til forståelsen af cellers funktion, og som i dag er et stort internationalt forskningsområde.

”Udstillingen vil sætte fokus på det lidt nørdede forskerliv, der ofte ligger langt fra rampelyset, men som er helt grundlæggende for den moderne videnskab,” fortæller Morten A. Skydsgaard, museumsinspektør ved Steno Museet. ”Skous karriere er et rigtig godt eksempel på sådan et forskerliv, som fremdeles var i et lille laboratorium på Aarhus Universitet. Et helt almindeligt forskerliv som så mange andres. Og så, BANG, fik Skou Nobelprisen som 78-årig pensionist i 1997 og blev en nationalhelt, der skrev autografer på gaden i Aarhus.”

Det starter ofte med en skæv idé

Sundhedsdekan ved Aarhus Universitet, Allan Flyvbjerg, er begejstret for projektet:

”Det er meget vigtigt, at der værnes om den frie grundforskning, som undertiden begynder med en skæv idé. Og der var mange forskere, der mente, at Skous idé var særdeles skæv - for at sige det mildt. En udstilling om Skou og forskerlivet kan hjælpe med til at forstå, hvor snørklet, langsommelig og usikker god forskning undertiden er. Skous opdagelse, som blev gjort for mere end 50 år siden, betyder jo, at vi i dag kan forklare og behandle alvorlige sygdomme på en helt anden måde,” siger han.

Dekan for Science and Technology Niels Christian Nielsen ser også frem til udstillingen:

”Det er fantastisk, at vi kan hædre en dansk forskers banebrydende arbejde på den måde,” siger han. ”Cellernes saltpumpe er en opdagelse, som har haft stor international betydning, både i forhold til forskning og muligheden for at tiltrække udenlandske topforskere og etablere internationale samarbejder.”

Jens Christian Skou er i dag 97 år og har kunnet deltage i Steno Museets dokumentation af sit livsværk.

Om Jens Christian Skous opdagelse af cellers saltpumpe

Jens Christian Skou opdagede en fundamental byggesten i den levende organisme og dens milliarder af celler. Hver celle viste sig at have et slags ”batteri”, som sidder i cellernes ydre membran. Dvs. et sofistikeret transport-molekyle, som fragter elektriske ladninger over cellemembranen. Tyve procent af den energi, som vi spiser, bruges af dette molekyle. Molekylet findes i alle celler og arbejder hvert eneste sekund med at opretholde cellernes elektriske potentiale, så hjertet kan slå, øjet sanse lysimpulser og hjernen foretage avancerede beregninger. Skous opdagelse er helt grundlæggende for vores forståelse af livet på Jorden og behandling af sygdomme.

Fakta

Udstillingen har fået støtte af Lundbeck Fonden og Cand.pharm. Povl M. Assens Fond med 3,2 millioner kroner. Den åbner i 2018 på Steno Museet og markerer 100-året for Jens Christian Skous fødsel og Aarhus Universitets første Nobelpristager.

Yderligere information

Kontakt Museumsinspektør Morten Arnika Skydsgaard, mobil 21620511, e-mail: skyd@sm.au.dk

Jesper Søhof