Lær at se naturen

Laer at se naturen

Forløbet "Lær at se naturen" skal skærpe elevernes naturoplevelse ved at understøtte dem i brugen af deres sanser.        

Fag

Natur/teknologi og dansk 

Indhold

På rundvisningen ”Lær at se naturen” går eleverne på opdagelse gennem fire forskellige klimazoner: middelhavsklima, ørken, tropisk bjergskov og tropisk klima. I hver klimazone arbejdes der med en af følgende sanser: Lytte-, syns-, føle og lugtesansen. Ved at bruge sanserne vil eleverne få et større indblik i naturens mangfoldighed. F.eks. får eleverne en sanselig oplevelse af, at temperaturen og luftfugtigheden er forskellig i de forskellige klimazoner, at planter kan spises samt en indsigt i planternes mange dufte og former.   

Rundvisningen er bygget op, så eleverne både skal lytte til formidleren, selv gå på opdagelse, løse små opgaver og diskutere med hinanden. Forud for besøget modtager eleverne et brev, der skal forberede dem på besøget.

Kompetenceområde

Undersøgelser i naturfag

Færdighedsmål

Eleverne kan udføre enkle undersøgelser ved brug af enkelt udstyr

Læringsmål

Jeg kan bruge mine sanser til at observere planternes forskellige dufte, bladenes former og farver og naturens lyde.

Kompetenceområde

Kommunikation - formidling

Færdighedsmål

Eleverne kan fortælle om egne resultater og erfaringer

Læringsmål

Jeg kan fortælle om det, jeg observerer med mine sanser.

Tegn på læring

Eleverne formår, ved brug af deres sanser, at formidle et nuanceret billede af planterne i Væksthusene.

Før besøget

Inden I kommer på besøg, er det vigtigt, at eleverne er inddelt i hold a tre personer. Hvis det er muligt, vil det være godt, at I har set planterne i drivhusene, før I skal møde jeres formidler. Så kom evt. en halv time før, I skal mødes med formidleren. 

Det er en fordel at have talt om/arbejdet med sanser forud for besøget.

Efter besøget

Eleverne skal bruge deres sanser til at opleve naturen i nærheden af skolen.
Lad dem hver især eller i mindre grupper finde et dejligt sted/yndlingssted, som de skal beskrive ud fra observationer med alle sanser. Eleverne kan præsentere stederne for hinanden, eller gå på opdagelse efter hinandens yndlingssteder.

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 01.05.2018