Tidens tænder

Forløbets formål er, at eleverne får sat perspektiv på egen sundhed og oplever, at der er en sammenhæng mellem sundhed, samfund, viden og levevilkår.

Fag

Historie, dansk, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Indhold

Et formidlingsforløb om sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme i historisk perspektiv med særligt fokus på tandpleje. Eleverne ser på ligheder og forskelle mellem museets tandlægepraksis og den nutidige tandlægeklinik og laver små øvelser, der aktiverer sanserne. Der arbejdes med historisk fortælling og samtid. Til sidst arbejder eleverne med refleksionsark og formidling af egne ”tandlæge-oplevelser”.

Fra forenklede fælles mål

Der arbejdes med: 

Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab: Eleven har viden om samspil mellem sundhed, trivsel og levevilkår.

Varighed: ca. 55 min.

Efterbearbejdning

Lad eleverne indsamle tandlægeoplevelser fra forskellige årtier, og anvend materialet i en lille udstilling på skolen sammen med og som perspektiv på deres personlige historier.

 

 

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 01.05.2018