Væksthusene har rundet en million besøgende

Nedtællingen var i gang mandag 27. august 2018, da gæst nr. 1 million trådte ind ad døren til Væksthusene.

Rikke Waltoft fik sig noget af en overraskelse, da hun trådte ind i Væksthusene en regnvåd mandag eftermiddag og fik overrakt blomster og gavekort. Hun blev gæst nr. 1 million.

Fagleder for Væksthusene Finn Borchsenius stod klar med blomster og gaver, da gæst Rikke Waltoft gik ind ad døren til Væksthusene. For med hende rundede Væksthusene, Science Museerne v. Aarhus Universitet, en million besøgende siden åbningen i 2014.

I 2018 alene er besøgstallet på næsten 170.000, selvom en rekordvarm sommer har sat besøgstallet på hold i en periode.

»Det høje besøgstal vidner om, at både Aarhusianerne og nationale og internationale turister har taget Væksthusene til sig. Det er meget glædeligt,” siger Bent Lorenzen, som er direktør for Science Museerne. ”Med Aarhus 2017 og med andre store indsatser har Aarhus både nationalt og internationalt markeret sig som kulturby, navnlig på museumsområdet. Science Museernes primære formål er at formidle naturvidenskab og teknologi i øjenhøjde med de besøgende, uanset alder og baggrund. Med gæst nr. 1 million i Væksthusene kan Aarhus sætte en streg under, at Aarhus er en by med stor interesse for naturvidenskab.”

Siden åbningen har Væksthusene modtaget positiv omtale og fået flere anerkendelser, bl.a. flere arkitektpriser og nomineringer. Fx:

August 2018

Væksthusene nomineres til Børn i byen-prisen under katagorien “Bedste i Aarhus”

2016-2018

Væksthusene modtager Tripadvisors Udmærkelsescertifikat for konsekvent gode anmeldelser

Juli 2016

Væksthusene vinder den prestigefyldte The International Architecture Award 2016.

November 2015

Væksthusene vandt prisen som Byens Bedste Familieoplevelse med 36 procent af stemmerne.

Oktober 2014

Væksthusene hædres sammen med Moesgaard Museum og lejlighedskomplekset Isbjerget på Aarhus Havn med Aarhus Kommunes Arkitekturpris.

Væksthusene nomineres til Structual Award 2013 med rosende omtale.

Flere medier, herunder internationale tidsskrifter, har desuden skrevet rosende ord om Væksthusene.

C.F. Møller og Søren Jensen har stået for omdannelsen af Væksthusene. Nordeafonden, Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og Realdania har støttet ombygningen og de nye faciliteter.

Væksthusene i Botanisk Have Aarhus hører under Science Museerne, som også omfatter Steno Museet og Herbariet i Universitetsparken samt Ole Rømer-Observatoriet i Højbjerg. Science Museerne hører under Science & Technology ved Aarhus Universitet.