NY FORMIDLINGSCHEF BRÆNDER FOR LÆRING - OG ER VILD MED KUGLEBANER

Science Museernes nye formidlingschef Ella Paldam brænder for læring og formidling af science. Og så står hun bag Steno Museets populære kuglebanerum, som både kan bruges af almindelige besøgende, skoleklasser og børn med særlige behov.


Skuresvampe, en gummistøvle, træpinde, plasticslanger og dimser og dutter af ubestemmelig art. Et helt rum på Steno Museet har internt fået navnet ”kuglebanerummet” og har i en stor del af 2022 indeholdt hyldemeter efter hyldemeter med mærkelige materialer, vægge fyldt med MDF-plader med huller, og børn, der byggede kuglebaner efter devisen ”trial and error” og ”hvad sker der hvis.”


”Princippet med kuglebaner er lidt som at bygge med klodser,” fortæller Ella Paldam, der netop er ansat ved Science Museerne, hvor hun primært skal have ansvar for formidlingen til skoler. ”Du flytter en klods, og det hele vælter. I kuglebanerummet prøver du igen og igen, og til sidst er der nok noget, der virker. Det er ikke løsningen, du har fundet, men gennem en kropslig erkendelse og den erfaring du har erhvervet dig, bliver du i stand til at reflektere over, hvad der fungerede godt, og hvad der fungerede mindre godt. Og så er det sjovt. Det er megavigtigt.”

Det fine ved kuglebaner

Der er en grund til, at det netop er kuglebaner, som Ella Paldam har kastet sin kærlighed på, og ikke Lego, klodser eller noget helt tredje.  For kuglebaner har ikke et indbygget facit. Tværtimod kan de åbne processer op i stedet for at lukke dem og sætte forskellige læringspræferencer i spil. 

”Det fine ved kuglebaner er netop, at der ikke findes én løsning, og at de kan skabe mulighed for en kreativ proces som også er kropslig,” siger Ella Paldam. ”Og så inviterer de til samskabelse og refleksion, hvor der er plads til mange slags præferencer og slutninger. Vi giver ofte børn opgaver, som har faste facit og endemål – der er en manual, et produkt eller en vinder som i puslespil, legosæt eller brætspil. Med kuglebaner er der tale om en åben aktivitet, som let kan rammesættes med bestemte materialer eller små challenges såsom ’byg en langsom bane’, hvor der ikke er andet slutpunkt end det børnene beslutter, der skal være. Derfor kan kuglebaner også bruges i forhold til børn med særlige behov, fx autistiske børn.”

Læring er i fokus

Det er også Ella Paldams passion for læring, der fik hende til at søge stillingen som formidlingschef ved Science Museerne. Hvor læring i hendes hoved er bundet uløseligt sammen med: Samskabelse. Refleksion. Vigtigheden af formidling af science. En model for læring. 

 

”Jeg synes Science Museerne er sådan nogle fede steder, som giver et uendeligt antal af muligheder for læring og nysgerrighed, som man ikke finder i et almindeligt klasselokale. Det er interdisciplinære miljøer med en kæmpe fascinationskraft. Bare det at gå ind på Steno. Mærke stemningen. Eller opleve planterne i Væksthusene. Jeg glæder mig også så meget til at komme i gang med Ole Rømer-Observatoriet. Hele den proces derude med restaurering og udvikling af nye læringsrum i haven. Det bliver så godt,” siger den nye formidlingschef og smiler, da hun lader glaskuglen trille gennem sin nybyggede kuglebane.  

 

Fakta

CV

Ella Paldam har en ph.d. i religionsantropologi for en afhandling om indfødte folk i Californien. Siden 2017 har hun undersøgt legende læring, kreativitet og samarbejde som en del af forskergruppen PLAYTrack ved Interacting Minds Centre, AU. Hun kommer fra en stilling som projektleder i CollaboLearn-projektet, hvor forskere og praktikere udvikler aktiviteter til social læring baseret på undersøgelse og leg sammen med autistiske børn og deres pædagoger og lærere.

Relevante links

www.collabolearn.dk

https://interactingminds.au.dk/projects/playtrack

https://www.exploratorium.edu/tinkering/projects/marble-machines

https://www.instructables.com/Make-a-Marble-Machines-board/