BIODIVERSITET OG FØDEKÆDER

Beskrivelse

Verden er et stort net af interaktioner mellem organismer, som vi mennesker selv er en del af. I workshoppen arbejder eleverne med begreberne fødekæder og biodiversitet. Gennem udforskende lege opdager de, både hvor modstandsdygtig en fødekæde er, og hvordan en lille ændring i fødekæden kan skabe en kaskade af ændringer hele vejen ned gennem systemet.

Derefter oplever de klodens biodiversitet på en verdensomrejse gennem Væksthusenes klimazoner. Eleverne bliver præsenteret for konkrete eksempler på, hvordan planterne tilpasser sig nye miljøer og påvirkninger, og de skal selv bygge en fødekæde. Til slut reflekterer vi sammen over nutidens problematikker inden for biodiversitet og fødekæder. 

Formål

  • Eleverne får en kropslig oplevelse af begreberne biodiversitet og fødekæder.
  • Eleverne får en forståelse af fødekæder, og hvordan verdens arter påvirker hinanden.
  • Eleverne reflekterer over, hvilken betydning mennesker har i fødekædesystemet.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som planter, klimazoner, fødekæder og biodiversitet.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.