DET DANSKE SUNDHEDSSYSTEM

Beskrivelse

Danmark er kendt for at have et af verdens bedste sundhedssystemer. Gennem mødet med historiske fortællinger, globalt udblik og aktuelle problemstillinger får eleverne et bredt og reflekteret indblik i udviklingen af det danske sundhedsvæsen. I workshoppen kommer eleverne omkring på museet og oplever sygdomsforebyggelse og -behandling i et historisk perspektiv.

Første stop er epidemier. Med afsæt i tuberkulose, polio og AIDS kommer vi omkring opdagelsen af bakterier, udviklingen af vacciner, og hvordan vores sundhedssystem har imødegået epidemier. Herefter er fokus på medicinske fremskridt, hvor eleverne får mulighed for at diskutere, hvad de synes, er det største nybrud: retten til lægehjælp, forebyggende tandpleje, røntgen eller organtransplantation. Sundhedsvæsenet byder på dilemmaer og store spørgsmål, og vi faciliterer en spændende og højaktuel debat, hvor eleverne får lov at prioritere mellem forskellige sundhedsfaglige behandlinger og tiltag.

Formål

  • Eleverne får kendskab til sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme i et historisk perspektiv.
  • Eleverne får en forståelse for den danske model, og hvordan sundhedsvæsenet i en velfærdsstat fungerer.
  • Eleverne forholder sig til medicinske fremskridt og de muligheder og udfordringer, der følger med dem.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner om sygdomme og etik.

Som forberedelse kan eleverne lave et vaccinationsstamtræ. Lad dem indhente vaccinationsoplysninger hos forældre og bedsteforældre og indtegn disse oplysninger i et stamtræ. Øvelsen giver eleverne et meget fint generationsbillede af udfordringer og muligheder i forhold til smitsomme sygdomme.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.