KEND DINE DATA

Beskrivelse

Hvem er du på sociale medier, og hvad viser du ikke de andre? Hvilke dataspor efterlader du dig i løbet af dagen, og hvad sker der med dem?

Det er centrale spørgsmål i forløbet, hvor eleverne skal diskutere og reflektere over data og teknologibrug.

Autentiske genstande giver eleverne et indblik i samfundets indsamling af data fra kirkebog til biobank, og vi diskuterer dilemmaet folkesundhed eller overvågning. Eleverne forholder sig til egne data og dataspor, og gennem lyrik og teknologi udforsker de, hvad data egentlig er, og reflekterer over, hvor de kan påvirke og blive påvirket af data i hverdagen. Vi beskæftiger os også med sociale medier bl.a. gennem en analog tegneøvelse, hvor eleverne deler og omsætter egne refleksioner.  

Der er indlagt en pause i forløbet, der varer knap to timer.

Formål

At ruste eleverne til at forholde sig kritisk og reflekterende til data, databrug og teknologi.

Varighed: 2 timer

Niveau: 7.-10. klasse

Fag: Dansk, samfundsfag, historie og teknologiforståelse

Forberedelse
Som forberedelse til besøget anbefaler vi, at alle elever har hørt én (eller flere) af tre episoder af podcasten Dig og dine data: Mød din digitale datatvilling, Sådan styrer algoritmerne dit liv eller Vores liv på sociale medier

Tilgå Podcasten Dig og dine data her: https://givdeungeordet.transistor.fm/ eller via Spotify eller Google Podcasts
 

Find lærer- og elevvejledning her:

https://sciencemuseerne.dk/fileadmin/sciencemuseerne/Ny_2016/Skoletjenesten/Laerervejledning_til_podcasts_L.pdf

https://sciencemuseerne.dk/fileadmin/sciencemuseerne/Ny_2016/Skoletjenesten/Elevvejledning_til_podcasts_L.pdf

BOOK FORLØBET