MERE BÆREDYGTIG - FN'S VERDENSMÅL

Beskrivelse

Det er svært at leve bæredygtigt, og der er mange faktorer, der har betydning for, hvor bæredygtigt et produkt er. I workshoppen får eleverne et perspektiv på FN's klimamål, og hvordan bæredygtighed både handler om mennesker, planter, produktion og markedskræfter. Begrebet bæredygtighed sættes til debat, og eleverne lærer, at bæredygtighed er komplekst, men ikke uoverskueligt.

Eleverne besøger Væksthusenes fire klimazoner og lærer om de produktionsplanter, vi finder her, f.eks. kaffe, appelsiner, mandler og vanilje. Eleverne udvælger selv en produktionsplante og udforsker Væksthusene for at finde mere information. Sammen med formidleren sætter de deres plante ind på et verdenskort, så transportveje synliggøres. Til slut overvejer eleverne, hvad vi som samfund og individer kan gøre for at leve mere bæredygtigt. 

Formål

  • Eleverne arbejder med produktionsplanter og får et bredere kendskab til bæredygtighed, klimaforandringer og bæredygtige produktionsmetoder.
  • Eleverne får et nuanceret indblik i bæredygtighed som begreb med perspektiv til FN's klimamål.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I i klassen arbejde med emner som klimaforandringer, bæredygtighed og FN's verdensmål. Du kan eksempelvis bruge undervisningsmaterialerne fra FN's verdensmål.

Eleverne må meget gerne have forberedt spørgsmål, som de gerne vil have svar på under workshoppen. På den måde aktiveres elevernes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som lærer kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg er det vigtigt at følge op, når I kommer tilbage på skolen.

Du kan eksempelvis bruge undervisningsmaterialerne fra FN's verdensmål.

Du kan også stille følgende spørgsmål til eleverne:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede under workshoppen?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært fra workshoppen?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Eleverne kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med post-its, hvor eleverne skriver deres svar på post-its og kategoriserer dem i plenum.
  • Gennem moodboards eller billedkollager, hvor eleverne samler deres indtryk af workshoppen i billeder.
  • I præsentationer, hvor eleverne fortæller (og måske endda viser noget) om workshoppen, fx en plakat, en video, en tegning, en historie eller et digt.