Planter med alle sanser i Væksthusene

Der blev spillet plantemusik i klimazonerne og meget andet spændende, da Cathrine Klit og 0.-6. klasse fra Egebakkeskolen besøgte Væksthusene kort før påske.

Plantekeramik i Væksthusene
Natur med alle sanser og kreative processer som en del af et masterprojekt

Cathrine afsluttede et projekt på Masteruddannelsen ”Kreativ musikformidling for børn og unge" på Syddansk Musikkonservatorium, hvor elever fra 5. klasse på Egebakkeskolen gennem et halvt år havde arbejdet med naturen og dens betydning gennem æstetiske læringsprocesser.

Eleverne arbejdede ud fra ideen om, at jo bedre man kender naturen, jo bedre bliver man til at passe på den. Og for at kunne komme til at kende naturen bedst muligt, skal man opleve den med alle sanser.

På dagen viste 5. klasse resultatet for de andre elever fra deres skole. De fremførte et flot teaterstykke, der blev tegnet mandalaer, fremvist keramik, herbarie-ark og logbøger, og så blev der bygget en kæmpe honningbi. Ud over det spillede de plantemusik, som foregik ved at elektriske signaler fra planternes blade og jorden blev opfanget ved hjælp af elektroder, sendt ind i et computerprogram og så transformeret direkte til musik.