Data på spil - gratis for skoler

Bestil "Data på spil" og få en fælles og vigtig dialog om datadeling, online adfærd og sociale medier.

Dialogspillet "Data på spil" har til formål at skabe dialog og refleksion om data, algoritmer og sociale medier og at understøtte teknologiforståelse. Det er lavet til elever i udskolingen men også velegnet i familien til at blive klogere på noget af de emner og dilemmaer, man kan støde på, når man er online.

Er du udskolingslærer, kan du bestille spillet gratis på Steno Museet og med dine elever fx undersøge:

• Hvilke fordele og ulemper er der ved aktiv-status på Messenger?
  • Vil du hjælpe din lillesøster på 11 år med at oprette en TikTok profil - hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvad gør du, hvis der er blevet delt et billede af på sociale medier, som du ikke har sagt ja til?

Spillet bevæger sig mellem dialog, quiz, dilemma og action, og der er hverken rigtige eller forkerte svar.

Data på spil er et analogt spil, som er udviklet på foranledning af og i samarbejde med unge fra ATU Midt. Elever har lavet prototyper på spil i forbindelse med en workshop i museet, og vi har arbejdet videre med deres idéer.

Bestil et klassesæt https://webshop.sciencemuseerne.dk/klassesaet-data-pa-spil

Spillet knytter an til udstillingen Kroppen som data, som er oplagt at se, før eller efter I spiller spillet.

Baggrund

Spillet er en del af et spændende forsknings- og udviklingsprojekt, GIV DE UNGE ORDET, som Science Museerne har været med i. Projektet har til formål at nytænke forskningskommunikation om mental sundhed, data og teknologibrug.

Udover spillet har det bl.a. resulteret i udstillingen Kroppen som data på Steno Museet, der er realiseret i samskabelse med unge og i samarbejde med andre aktører i projektet. Udstillingen formidler om data, algoritmer og sociale medier, og netop de tre temaer bliver behandlet i den helt nye podcast ”Dig og dine data”, som ligeledes er blevet til i regi af projektet. Her sætter forskere fra Aarhus Universitet, unge samt tech-journalist Anders Høeg Nissen bl.a. fokus på konsekvenser og betydning af at indgå aktivt i et digitaliseret samfund.

De tre podcastepisoder har bl.a. til formål at kvalificere oplevelsen i udstillingen, men er lytteværdige for alle med interesse for emnet og kan understøtte muligheden for at agere i det online univers på oplyst grundlag.

De enkelte podcast-episoder kan downloades både i fuld længde eller som to mindre afsnit; dette for at sikre differentieringsmuligheder ved brug i undervisning.

Partnere i projektet Giv De Unge Ordet

Forskningsenheden for Mental Folkesundhed, Institut for folkesundhed, AU ScienceAtHome, AU Science Museerne, AU Akademiet for Talentfulde Unge Midt The Animation Workshop/VIA University Aarhus Kommune. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Læs mere om projektet "Giv de unge ordet" på https://givdeungeordet.dk/.