Udstillingen "Kroppen som data" skaber rum til refleksion i forhold til, hvordan vi agerer, når vi er online. Målet er, at de besøgende, ikke mindst de unge, forholder sig mere kritisk til deres "online-jeg", og hvad de deler med andre fx via sociale medier, forskellige services og cookies.
Fødsel, død, ægteskaber, børn og sygdomme. Løbeture, indkøb, beskeder, puls og kontakter. Vi deler data om os selv hele tiden. Det har vi gjort i århundreder. Men med digitaliseringen af data er både mængden af data og hvem vi deler det med eksploderet. Det samme er risikoen for misbrug. Gennem data får vi bl.a. indsigt i vores egen krop og adfærd. Men vi afgiver samtidig også en masse data. På den måde kan virksomheder og myndigheder danne sig et billede af os, som de kan bruge til at påvirke os og træffe beslutninger på vores vegne.
Det handler udstillingen "Kroppen som data" om. Den er en del af udstillingen "Kære krop, svære krop".
I udstillingen kan man få et indblik i, hvordan vi som danskere har delt data om os selv siden 1600-tallet, og hvordan dataindsamlingen er blevet mere og mere udbredt og vigtigt for sundhedssektoren.
The Animation Workshop har lavet to smukke videoer, der viser en diskriminationsmaskine, som vi hver dag fodrer med data fra vores telefoner og computere. Lone Hørslevs digt "Dagene er data" danner baggrund og viser, hvilke teknologier der samler data ind om os.
De besøgende stilles også spørgsmålet: Hvem og hvad er du på sociale medier? Fluen på væggen? Den perfekte krop? Den ivrige deler? Og hvad skjuler du? De dårlige dage? Den usunde mad?
Se også, hvad andre gæster har tegnet om deres online tilstedeværelse.
Udstillingsafsnittet "Kroppen som data" er lavet sammen med unge, som del af projektet "Giv de unge ordet", der er støttet af Novo Nordisk Fonden.