200-året for opdagelsen af elektromagnetismen

Tirsdag 21. juli er det 200 år siden, at den danske fysiker, naturfilosof og ordskaber H.C. Ørsted publicerede sin revolutionerende opdagelse: Sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme.

Tirsdag 21. juli og hver tirsdag hele sommerferien kan man komme på guided tour i Ørsteds univers med elektromagnetiske erfaringer og små eksperimenter for hele familien.

For 200 år siden, nærmere bestemt 21. juli 1820, udsendte Hans Christian Ørsted et kort, latinsk flyveskrift. Her meddelte han, at han havde fundet den forbindelse mellem elektricitet og magnetisme, som han havde ledt efter i forskellige eksperimenter.

Opdagelsen var både en stor triumf for ham og banebrydende for eftertiden. Ørsted havde længe været overbevist om, at der var en forbindelse, selvom langt de fleste fysikere betragtede elektricitet og mag-netisme som væsensforskellige fænomener, der intet havde med hinanden at gøre. Men udover at være videnskabsmand var Ørsted også naturromantiker. Det betød, at hans intention var at afdække den grundlæggende enhed i naturen, som han mente var skabt af en guddommelig kraft. Med den baggrund var det helt naturligt for Ørsted at filosofere over en sammenhæng mellem de elektriske og de magnetiske kræfter.

I begyndelsen af 1820 fik han den ide, at en evt. magnetisk virkning måtte stråle ud til alle sider fra en led-ning, ligesom ledningen udstrålede lys og varme, når den blev gennemløbet af så kraftig en strøm, at den blev rødglødende. Under en af sine forelæsninger i foråret 1820, så Ørsted faktisk også en svag bevægelse af en kompasnål, da han førte en strømførende platintråd hen over den. Det gjorde dog ikke større indtryk på tilhørerne og først i juli samme år fik han lejlighed til at gentage forsøget. Denne gang med et meget kraftigere batteri. Nu var der ingen tvivl: Magnetnålen slog kraftigt ud til siden, når der løb strøm i en ledning over eller under den. Ørsted havde opdaget elektromagnetismen.

Hans Christian Ørsted (1777­-1851) var fysiker, kemiker, farmaceut og naturfilosof. Han blev professor ved Københavns Universitet i 1806 og grundlagde Polyteknisk Læreanstalt i 1829. Hans opdagelse af elektromagnetismen skabte grundlaget for det moderne samfund, som vi kender det i dag.

Læs mere i "Stenomusen" juni 2020

Book en guided tour ind i Ørsteds univers på Steno Museet. Tirsdage indtil 9. august. Pris 30 kr. incl. entre.