Aarhus-museer zoomer ind på krop og køn i Uge Sex

Debatten om køn og kropsidealer er vigtig og højaktuel. Også når undervisningen foregår hjemmefra, og museerne er lukkede. Derfor er Science Museerne og Kvindemuseet gået sammen om gratis online-tilbud til alle landets 8.-10.-klasseselever i Uge Sex.

Uge Sex er normalt en travl uge på Kvindemuseet og på Steno Museet med masser af unge mennesker, som aktivt tager del i undervisningen og bidrager til spændende debatter om normer for køn, krop og seksualitet.

Sådan er det – grundet corona – desværre ikke i år.

Men efterspørgslen er den samme, og behovet for vigtige krops- og kønssnakke er ikke
blevet mindre – tværtimod. Derfor er de to Aarhus-museer nu gået sammen om online undervisningsforløb, der er gratis og tilgængeligt for alle landets skoler.

Begge museer ser det som en mulighed for at udvide museumsrummet.

”Kvindemuseet og Steno Museet kan give eleverne forskellige vinkler på emner som køn og kropsidealer og være med til at nuancere debatten. Derfor er det helt oplagt, at vi udvikler et tilbud sammen”, siger Bent Lorenzen, direktør for Science Museerne, Aarhus Universitet. ”Normalt foregår formidlingen på Steno Museet i Uge Sex i udstillingen Kære krop, svære krop. Det kan vi desværre ikke tilbyde i øjeblikket.
Så vi har set på, hvad der så er muligt. Ved
at være online kan vi give et tilbud, som er landsdækkende. Nordjyder kan f.eks. mødes med københavnere og få et indblik i, om de har den samme opfattelse af kropsidealer.
Det udvider museumsrummet og giver nogle alternative muligheder.”

MeToo har synliggjort, at vi har et problem, og undervisningsforløbene i Uge Sex kan være med til at hjælpe de unge med viden om køn, krop og seksualitet.

”I 2020 har debatten om MeToo uigenkaldeligt synliggjort, at ja: Vi har et problem. Og ja: Vi skal gøre noget. Men hvad gør vi så?”, siger Julie Rokkjær Birch, direktør på Kvindemuseet. ”Ungdommen skriger på viden og på hjælp til at navigere i internettets billedinferno, hvor myter og stereotyper om køn, krop og seksualitet trives og reproduceres i et væk. Med vores historiske perspektiv på køn, kan vi være en del af løsningen. Og det er vigtigt og glædeligt, at vi museer også kan formidle uden for museets vægge, når vi lige nu må holde dørene lukkede.”

Museernes online tilbud er en samlet pakke til skolerne – og kombineret med opgaver og Sex & Samfunds Uge Sex materiale – får skolerne en hel uges seksualundervisning med varierede undervisningsaktiviteter.

Læs mere på sciencemuseerne.dk/ugesex og kvindemuseet.dk