Andreas Mogensen ringer hjem på tirsdag

Når telefonen ringer tirsdag d. 26. september kl. 12.35 i Planetarium i København, sidder formidler ved Science Museerne Frederik Würtz klar til at tale med den danske ESA-astronaut. Og det er muligt at være med online.

Foto: Nasa

Tirsdag 26. september ringer den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen hjem direkte fra Den Internationale Rumstation (ISS). Sammen med fire danske eksperter skal han besvare en række spørgsmål om livet i rummet og om fremtidens rumstation.

Inflight Call med Andreas Mogensen 26. september

Den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen befinder sig lige nu på Den Internationale Rumstation (ISS), hvor han lever og arbejder indtil begyndelsen af 2024. Livet på ISS er en del anderledes end på Jorden – så hvordan er det at leve og arbejde 400 km over Jordens overflade? Hvilken betydning har arbejdet på ISS for fremtiden? Og hvordan kan en rumstation designes, når vi engang i fremtiden skal videre til Månen eller Mars?

Spørgsmålene besvares i et inflight call med danske ESA-astronaut Andreas Mogensen gennem en direkte forbindelse fra ISS til Planetarium i København. Derudover vil der være en sjælden mulighed for at møde fire danske eksperter, der med hver deres faglighed belyser forskellige udfordringer inden for fremtidens rumfart.

Programmet for eventet tirsdag d. 26. september

11.45                 Livestream begynder og velkomst
11.50                 Fremtidens Rumstation
12.00                 Præsentation af panelet:

• Tina Ibsen (astrofysiker)
  • Anders Riemann (direktør, Nordic Harvest)
  • Dan Bhanderi (ingeniør, Terma)
  • Emilie Marley Siemssen (rumjurist, GomSpace)

12.20                 Spørgsmål til panelet fra publikum og livechat
12.35                 Andreas Mogensen ringer
12.55                 Opsamling med panelet
13.10                 Afrunding og tak for i dag

Vært for eventet er Science Museernes formidler, Frederik Würtz, som skal snakke med Andreas Mogensen og finde svar hos panelet på publikums og seernes nysgerrige spørgsmål.

Inflight callet skal inspirere lærere og elever landet over til at arbejde med undervisningsmaterialet Fremtidens Rumstation. Hvis man allerede er i gang med et spændende engineering-forløb, kan man få stillet sine nysgerrighed. Materialet sætter fokus på, hvordan fremtidens rumstation kan gøres 100% bæredygtig, når fremtidige rumrejser skal bevæge sig endnu længere ud i rummet.

Vil du og din klasse deltage?

Eventet er målrettet udskolings- og gymnasieklasser og afholdes fysisk på Planetarium i København og livestreames online. Deltagelse er gratis, men tilmelding kræves og sker via Naturvidenskabsfestivalens hjemmeside.