Astronomisk nørkleri - bliv klogere på solsystemet

Hjælp eleverne med at forstå Solsystemet. Et gratis lærerkursus for elever på mellemtrinnet. Begrænset antal pladser efter først-til-mølle

Hvad er en solformørkelse? Har Månen virkelig en mørk side? Hvordan kommer man hurtigst til Månen? Solsystemet er svært at forstå, og der kan være mange spørgsmål. Få svar på nogle af dem med dette kursus.

Gå i dybden med astronomi og solsystemet

Astronomi er både dragende og svært at forstå. Dette ESERO-kursus sigter mod at klæde lærerne på til at gøre solsystemet til en legende oplevelse, som alle elever bliver klogere af. Det gør vi ved at kombinere astronomi og didaktisk forskning i værdien af, at eleverne får lov at nørkle.

Før kurset får deltagerne tre korte videoer, som er tilgængelige fra d. 1. oktober, og en refleksionsøvelse som forberedelse.

Derefter mødes deltagerne på Steno Museet i Aarhus til en fysisk workshop, hvor videoernes teoretiske input omsættes til konkrete øvelser.

Disse øvelser tager deltagerne med hjem og afprøver på deres elever, før der er et afslutningsvist møde online, hvor lærerne laver en præsentation af deres oplevelser og får feedback. Her får deltagerne også lejlighed til at stille spørgsmål til eksperterne.

Program og målgruppe

Målgruppen for dette kursus er mellemtrinslærere.

Læringsmål/faglige mål

• Jorden, Solen og Månens indbyrdes bevægelser
  • Viden om solsystemets opbygning
  • Viden om livets opståen og forudsætninger for liv

Kurserne afholdes d. 11. oktober kl. 16 – 19 samt d. 15. november kl. 14 – 16.

Kurset er en blanding af fysiske workshops og onlineundervisning.

De fysiske workshops finder sted på Steno Museet, Aarhus

Oplægsholdere på kurset er:

• Astrofysiker Ole Eggers Bjælde
  • Læringsforsker Ella Paldam