Endnu et år med besøgsrekord på Science Museerne

Knap 290.000 har besøgt Science Museerne i 2017

Ferieaktiviteter på Steno Museet, sommer- og julerundvisninger og lysinstallationen Plant et lys i Væksthusene og Botanisk Have samt forevisninger på Ole Rømer Observatoriet har været særligt velbesøgte events i 2017. 288.177 har besøgt et af de tre museer, hvilket er en stigning på over 30.000 i forhold til sidste år (255.636). Dermed ligger Science Museerne på 6. Pladsen over Aarhus-attraktioner ifølge Stiften. Derudover har 15.597 besøgende afprøvet installationen "Plant et lys" i Væksthusene i forbindelse med Kulturhovedstadsåret. I alt har 303.774 besøgende har lagt vejen forbi de tre museer.

Et fantastisk år

I vinterferien 2017 slog Steno Museet sin egen besøgsrekord med over 6000 besøgende, hvor børn og deres familier kunne teste om, de var klar til Mars. En ferieevent, der også trak flere overskrifter i lokalpressen. Det samme gjorde "Vær opfinder for en dag", hvor besøgende bl.a. kunne prøve forskellige sjove eksperimenter og blive klogere på naturvidenskab.

I Væksthusene blev alle billetter til både julerundvisninger og kulturhovedstadseventen "Oplev Plant et lys indefra" revet væk. Og tendensen ser ud til at foresætte i 2018, hvor alle billetter til fx foredrag om tang som fødevarer måtte melde udsolgt to dage efter begivenheden var oprettet.

"Vi er meget glade for og stolte over, at så mange mennesker har valgt at besøge os i 2017," siger direktør for Science Museerne Bent Lorenzen. "Vi har haft et fantastisk godt år, ikke mindst takket være gode samarbejdspartnere med forskellige enheder ved Aarhus Universitet, Visit Aarhus og Aarhus 2017. Vi prøver til stadighed at fange tidens trends og skabe involverende og spændende aktiviteter, hvor vi ser det stadigt stigende besøgstal som en indikator for at interessen for naturvidenskab også er stigende. Også interessen fra skolerne er stor. Ikke mindst er der mange skoleklasser, der til stadighed booker forløb om astronomi."

To nye udstillinger åbner i 2018

Science Museerne håber både at kunne fastholde og forny de besøgendes interesse for science og natur i 2018. Og museerne har ingen planer om at drosle ned for aktiviteterne i 2018, tværtimod.

"I 2018 åbner vi to nye udstillinger på Steno Museet; en ny videnskabshistorisk udstilling om det nysgerrige menneske og én om forskere og forskerliv, bl.a. om Jens Christian Skou, der i 1997 fik Nobel prisen i Kemi. I vinterferien på Steno Museet handler det om Månen tur-retur, og i foråret lanceres et nyt gratis læringssite om krop og kropsidealer. I Væksthusene intensiverer vi vores forårs- og juleaktiviteter, vi forventer at kunne byde velkommen til gæst nr. 1 million i Væksthusene sidst på foråret. På Ole Rømer Observatoriet har vi også nye tiltag i gang. Så der er nok at glæde sig til i 2018," slutter Bent Lorenzen.

Tidslinje Science Museerne 2017 - udvalgte afholdte aktiviteter

Februar

På Steno Museet gav en vinterferie om Mars museet det højeste besøgstal nogensinde.

Marts

Lancering af gratis plante-app

Lancering af gratis iPad-ture i Væksthusene

Maj