Et hæklenål og et hvidt kors - 50 år med fri abort

I 2023 kan vi markere 50-årsdagen for indførelsen af fri abort. På trods af årtiers forløb vækker emnet stadig stærke følelser og debat.

Morten Arnika Skydsgaard, museumsinspektør ved Science Museerne, er dykket ned i Science Museernes medicinhistoriske samling.

Morten Arnika Skydsgaard, museumsinspektør ved Science Museerne, guider os gennem historien ved hjælp af to genstande fra museets medicinhistoriske samling: et hvidt trækors og en hæklenål. Disse genstande repræsenterer hver deres side af abortdebatten og dens komplekse historie, som omfatter spørgsmål om kvinders rettigheder kontra fostrets rettigheder.

I 2013 rejste den kristne forening Retten til Liv 16.000 hvide kors ved en motorvej i protest mod den fri abort. Korset kommer dermed til at symbolisere de stærke følelser, der stadig knytter sig til emnet.

I kontrast til korset står en anden af Steno Museets historiske genstande fra før abortens legalisering, en hæklenål, hvorpå der sidder en stor blæresten. Begge dele blev fundet i en kvindes blære og kan være brugt i et forsøg på at fjerne et uønsket foster selv.

Abortens legalisering i 1973 satte en stopper for nødvendigheden af den slags desperate handlinger. Men debatten fortsætter, bl.a. diskuterer vi lige nu i Danmark, hvor grænsen for abort skal gå. Og i mere end 100 lande er adgangen til abort stærkt begrænset. I Europa har Malta, Polen og Færøerne ikke fri abort (Kilde: Amnesty International). Så 50 år efter den fri abort er emnet stadig højaktuelt  - i Danmark og resten af verden.

Credit film: Simon Bro og Science Museerne