Glasvingerne flyver igen i Aarhus

Omkring 30 af de populære sommerfugle er nu på vingerne i Væksthusene i Aarhus. Det skulle gerne blive til mange flere henover sommeren.

I 2017 flyttede glasvingerne for første gang ind i Væksthusene og gjorde den anden sommerfugl Heliconius i Tropehuset med selskab. Glasvingen hedder Greta oto på latin og er ganske lille, 3-5 cm i vingefang. Den stammer fra regnskovsområder i Syd- og Mellemamerika og passer derfor klimamæssigt ind i Tropehusets regnskov.

Det særligt fascinerende ved glasvingen er, at dens vinger er gennemsigtige, bortset fra sort-brune og hvide aftegninger, som er det eneste man se, når den kommer flyvende. I naturen er de gennemsigtige vinger en fin camouflage, der gør det svært for fugle at se, fange og spise den.

Men en grå vinter med for lidt planteføde og en efterfølgende corona-krise var for hårdt for glasvingerne i Væksthusene, og de forsvandt allesammen. Nu er Science Museerne genåbnet, og i sidste uge modtog Væksthusene 30 små grønne pupper med glasvinger fra Bornholms sommerfuglepark.

De blev placeret på et sikkert sted i Tropehuset, så de ikke blev forstyrret i forvandlingen fra puppe til sommerfugl, og nu er de på vingerne til glæde for både gæster og ansatte.

”Sommerfuglene er med til at skabe en mere autentisk stemning og understøtte en samlet fortælling om, hvordan planter og dyr er gensidigt afhængige af hinanden,” siger botaniker ved Science Museerne Birgitte Bergmann. ”Glasvingerne vil måske også appellere til nogle af de besøgende, som ellers ikke er så interesseret i planterne, men få dem til at gå på opdagelse ved at følge sommerfuglene rundt. Sidst, men ikke mindst, kommer glasvingerne til at indgå i sommerferiens aftenrundvisninger ”Verden rundt med Væksthusene”. Så vi er meget glade for, at Bornholms sommerfuglepark forærede os de nye glasvinger.”

Gartnerne i Væksthusene har givet de nye sommerfugle de bedste betingelser for at overleve og formere sig.

”Glasvingernes yndlingsmad, planterne Cestrum og Lantana står i fuldt flor, så både larverne og de voksne sommerfugle har noget at leve af,” fortæller gartner i Væksthusene Bjørn Bjerre Lang. ”Samtidig trives sommerfuglene også bedst med lys og varme. Med en konstant temperatur på 27-30 grader i Tropehuset er der gode chancer for, at der snart flyver mange flere glasvinger.”

Fakta om glasvinger

Glasvingen (Greta oto) lægger æg på planter fra slægten Cestrum, som tilhører natskyggefamilien. Æggene klækkes og bliver til grønne sommerfuglelarver, som lever af at spise bladene af CestrumCestrum indeholder ligesom mange andre planter i natskyggefamilien giftige alkaloider. Når sommerfuglelarverne spiser bladene, bliver de også let giftige, og det gør de voksne sommerfugle også. Det gør dem mindre attraktive for fugle, der ellers har sommerfugle på menuen.

De voksne glasvinger lever af nektar fra forskellige blomster, de er især glade for Lantana. Når det er tid til at parre sig, samler hanglasvingerne sig i flokke og udsender feromoner, der lokker hunsommerfuglene til.

Bornholms sommerfuglepark

Bornholms sommerfuglepark ligger i Nexø og har mere end 1000 sommerfugle, som flyver frit rundt blandt gæsterne i det store sommerfuglehus. Parken er etableret i 1997 af gartner Flemming Jensen. Læs mere på sommerfugleparken.dk