Hånden på hjertet: Kan du sætte ord på din krop?

Uge Sex: Drop blufærdigheden og fortæl om din krop. Steno Museet har fået penge fra TrygFonden til et site og et genoptryk af en debatbog, der skal styrke unges kropsbevidsthed.

Et baderum med 1:1 fotos af nøgne mænd og kvinder i bad. En oversize barbiedukke ved siden af en buttet og barmfager Venus fra Willendorf. Et privat Hånden-på-hjertet-rum, hvor man kan skrive sine tanker om kroppen og bagefter dele dem med andre på en mandekrop eller en kvindekrop.

En udstilling med holdninger til kroppen

Vi er i Steno Museets udstilling “Kære krop, svære krop”, der i de senere år har været med til at hjælpe unge med at sætte ord på deres tanker om kroppen. Nu har museet fået penge fra TrygFonden til at lave et site “Kærekrop.dk” baseret på mere end 1000 fortællinger om kroppen, som de unge har skrevet i udstillingen, samt et genoptryk af debatbogen “Kend din kropspolitik.”

“Holdninger til kroppen og kropsidealer er højaktuelt og konstant til debat i det offentlige rum. I de sidste fem år har unges fællesbadning været et af de store temaer, fordi der er ingen facade - kun den unge og hans eller hendes krop” siger museumsinspektør Morten Arnika Skydsgaard , der sammen med arkitekt Susanne Kirkfeldt, og fagleder for Skoletjenesten Line Stald står bag udstillingen: “Kære krop, svære krop”, bogen “Kend din kropspolitik” og det kommende site. “Det kommer ofte frem i debatten, at mange unge skammer sig så meget over deres krop, at de ikke vil vise den frem for andre i fx et baderum. Men der er jo ikke én sandhed om, hvordan en krop skal se ud. Vores kroppe er unikke på hver deres måde. Forskellige perioder og kulturer har vidt forskellige kropsidealer. Det vil vi gerne give de unge redskaberne til at reflektere over og sætte ord på.”

De unge har ordet

Med det kommende site”kærekrop.dk” bygger museet videre på udstillingen “Kære krop, svære krop“ og giver ordet til de unge selv. Sammen med genoptrykket af debatbogen og udstillingen håber man at give de unge en mulighed for at forholde sig til krop, køn og sundhed på nye måder, bl.a. ved at de får et unikt indblik i andre unges forhold til deres egen krop.

“Vi tænker, at sitet primært er til brug i undervisningssammenhænge fra de unge er ca. 12-13 år,” fortæller Line Stald, “men man kan også forestille sig, at de unge selv i fritiden går ind og læser, hvad andre har skrevet eller er et redskab for forældre og unge til at diskutere, hvordan de har det med deres krop.”

Kontakt

Kommunikationskonsulent v. Science Museerne Trine Bjerre Mikkelsen tbm@sm.au.dk, mobil: 93508248

Fagleder v. Science Museerne Line Stald line.stald@sm.au.dk, mobil: 60202697

Fakta

Siden åbningen af udstillingen “Kære krop, svære krop” har mere end 3000 gæster, fortrinsvis unge, skrevet små fortællinger om deres krop og forholdt sig til, hvad de finder kært, og hvad de finder svært ved deres krop. 1000 af disse besvarelser indgår i det kommende site. Læs mere om udstillingen.

Roar Paaske

Eksempler på fortællinger

Piger

“Jeg kan ikke lide mig selv godt, fordi jeg synes jeg er lidt for tyk og min røv må godt være mindre.” (12 år) “Jeg kan godt lide min højde. Jeg er 1.74 og det er pænt, synes jeg” (14 år)