”Jeg vil gerne vide mere om energi. Det er megasejt!!”

Det summede med science-snakke, da Science Museerne afholdt Girls Day in Science.

Der blev snakket science fra alle vinkler, da 140 piger fra 4.- 6. klasse deltog i Girls Day in Science på Science Museerne onsdag og torsdag. Sammen med i alt 11 kvindelige studerende fra Natural Sciences undersøgte de planter og elektromagnetisme, lærte om planeter, sygdomme og teknologi og mange andre spændende aspekter ved naturvidenskab.

Pigerne gik til opgaverne med masser af engagement og det var tydeligt, at de nød at få lov til at undersøge og gå på opdagelse i biologiens, fysikkens og astronomiens verden.

”Eleverne fik snakket om naturvidenskab sammen, hvilket jo også er en vigtig del af videnskaben. Vi oplevede også, at det betød rigtigt meget for dem at være sammen med nogle seje kvindelige rollemodeller, fortæller Kamma Lauridsen og Charlotte Trolle Olsen, som er formidlingsmedarbejdere på Science Museerne og projektledere på dagen.

Emma Thorsøe, som læser Astronomi, fortæller: "Det var helt tydeligt, at der var mere plads til pigernes spørgsmål, når drengene ikke var der. Og det var fedt at få pigerne til at reflektere over, at kvinder også godt kan finde ud af naturvidenskab.”

Stine Arp, som læser folkesundhedsvidenskab, supplerer: "Jeg følte mig lynhurtig som en storesøster, der havde pigernes fulde tillid. De spurgte om alt muligt, både om studiet og hvad jeg ellers laver.”

Pigerne skulle i løbet af dagen igennem flere workshops på både Stenomuseet og i Væksthusene, og det var et intensivt program. Så det var en flok trætte, men glade piger, som tog af sted fra Science Museerne om eftermiddagen. ”Det er sjovt, at man kan gøre så mange forskellige ting med naturvidenskab” var der en pige der skrev om dagen. Eller: ”Jeg vil gerne vide mere om planter eller rummet!” var der én, der skrev. Og heldigvis er der stadig meget, de gerne vil vide mere om. En af pigerne sluttede af med at skrive ”Jeg vil gerne vide mere om energi. Det er mega sejt!”. Så der er nok et par kommende Natural Sciences studerende på vej.