Kernefuldt, ildsjæl og sommerfugl

H.C. Ørsted opfandt 2000 ord og fornyede det danske sprog.

I år fejrer vi 200-året for naturforskeren H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. På Steno Museet med udstillingen "Nysgerrighed bringer ny teknologi". Men Ørsted ville også gerne give os almindelige danskere begreber til at forstå de opdagelser, der blev gjort i tiden ved helt bevidst forny det danske sprog. Med Steen Hildebrandts ord, så begriber vi med vores begreber – og nye begreber skulle der til for at begribe de nye opdagelser og tendenser.

Fra ilt til kløgtværk

Det betød, at Ørsted opfandt i alt omkring 2000 ord. Nogle er meget brugte i dag. Andre glemt eller aldrig brugt. Ord som faldskærm, sommerfugl, ildsjæl og mindretal samt rumfang, ilt og brint er meget brugt. Kløgtværk, himmelmekanik, kernefuld, slutværk og medborgersind er gået mere eller mindre i glemmebogen.

Steno Museets nye udstilling ”Nysgerrighed bringer ny teknologi” handler om H.C. Ørsted og hans opdagelse af elektromagnetismen Men også om, hvordan Ørsted har været med til at præge det danske sprog. Fx er der en ordsky på væggen i udstillingen, hvor man kan se, hvilke af hans ord, der er mest brugt i dag. Ørsted selv havde mange samtaler med samtidige tænkere, fx Grundtvig og Rasmus Rask. Ikke mindst om naturvidenskabens rolle i dannelse, og om hvordan ord bedst dannes. Ordskyen hænger i Ørsteds ånd i udstillingens ”salon”, hvor de besøgende kan reflektere over og tale om alt fra kernefulde ord til elektromagnetisme - og alt derimellem.

Sprog følger erkendelser

Ørsted havde tre principper for at lave nye ord: De måtte ikke stride mod sprogets natur, de skulle være korte, og de måtte ikke være vanskelige at udtale.

Hans vision var at skabe ord for naturvidenskabelige fænomener, som var nemme at forstå og som nemt kunne afkodes af menigmand. Fx skriver han et sted, at det er mere billedskabende at tage om lufttryk end om barometrisk tilstand.

Så Ørsted mente, at sproget skulle følge de erkendelser, der blev gjort. Han mente også, at samtidens sprog er det bedste til at udtrykke samtidens tanker. Og så var han fortaler for et mere direkte sprog. Fx syntes han at det var gammeldags at være Des, og han var fortaler for at bruge ”jeg” i sit akademiske arbejde. På den måde var han meget forud for sin tid.

Fakta

De besøgende kan opleve udstillingen "Nysgerrighed bringer ny teknologi" fra lørdag 22. februar 2020.

”Nysgerrighed bringer ny teknologi” er støttet af Weisbergfonden, Johanne og Aage Louis-Hansens Fond, Thomas B. Thriges Fond og Vilhelm Kiers Fond. .

Arkitektfirmaet Kollision og Science Museerne står sammen bag udstillingen.