Ny formidlingschef brænder for læring

Science Museernes nye formidlingschef Ella Paldam brænder for læring og formidling af science. Og så står hun bag Steno Museets populære kuglebanerum, som både kan bruges af almindelige besøgende, skoleklasser og børn med særlige behov.

Billede af Ella Paldam
Lyden af en kuglebane. "Min yndlingsgenstand til kuglebanen? Det må være en glaskugle. Der er et eller andet med lyden af en glaskugle, når den triller afsted. Den er bare dejlig."

Skuresvampe, en gummistøvle, træpinde, plasticslanger og dimser og dutter af ubestemmelig art. Et helt rum på Steno Museet har internt fået navnet ”kuglebanerummet” og har i en stor del af 2022 indeholdt hyldemeter efter hyldemeter med mærkelige materialer, vægge fyldt med MDF-plader med huller, og børn, der byggede kuglebaner efter devisen ”trial and error” og ”hvad sker der hvis.”

”Princippet med kuglebaner er lidt som at bygge med klodser,” fortæller Ella Paldam, der netop er ansat ved Science Museerne, hvor hun primært skal have ansvar for formidlingen til skoler. ”Du flytter en klods og det hele vælter. I kuglebanerummet prøver du igen og igen, og til sidst er der nok noget, der virker. Det er ikke løsningen du har fundet, men gennem en kropslig erkendelse og den erfaring du har erhvervet dig, bliver du i stand til at reflektere over, hvad der fungerede godt og hvad der fungerede mindre godt. Og så er det sjovt. Det er megavigtigt.”

Der er en grund til, at det netop er kuglebaner, som Ella Paldam har kastet sin kærlighed på, og ikke Lego, klodser eller noget helt tredje.  For kuglebaner har ikke et indbygget facit. Tværtimod kan de åbne processer op i stedet for at lukke dem og sætte forskellige læringspræferencer i spil.

Læs artiklen