Online-debat om kropsidealer gik amok

”Vi tændte for en skraldeknap” Uge Sex blev en uge med en stejl læringskurve for Science Museerne, da en kropsdebat med 280 8.-klasseselever fik frit lejde.

Formidlingsteamet på Science Museerne så en smule trætte ud efter en landsdækkende, virtuel Uge Sex, der både bød på gode oplevelser og noget, der nærmede sig kaos.

Normalt er Steno Museet fyldt med skoleklasser i Uge Sex i udstillingen ”Kære krop, svære krop”. Her handler det blandt andet om kropsidealer gennem tiden, hvad man har kært og svært ved sin krop, og nøgne kroppe i al deres mangfoldighed.

Den debat, som udstillingen normalt medfører, er ikke mindre aktuel, selvom Steno Museet har lukket. Tværtimod. Så Uge Sex online, som et tilbud for alle 8.-9. klasser med masser af gode kropssnakke og dialog på tværs af landsdele, lød som et godt alternativ.

”En god museumsoplevelse giver nye snakke, kropslige oplevelser og andre rammer end klasselokalet.”. siger formidlingschef på Science Museerne, Linda Greve, ”Vi havde flyttet de idealer online og glædede os meget til at få næsten 1000 unge til at snakke sammen på tværs af landet. Det lykkedes også, men ikke den første dag. Og kun fordi vi justerede forventningerne undervejs."

Den første online-session i uge 6 blev i stedet en stejl læringskurve for de ansatte på museet.

”Vi havde alle de gode intentioner om dialog og mulighed for, at eleverne kunne byde ind undervejs,” fortæller Linda Greve. ”Men kommentarsporet kørte lynhurtigt helt af sporet og blev ubehageligt og nedsættende. Nogle få deltagere talte ind over oplæggene og kom med hårde kommentarer til både hinanden og os. Det var en skraldeknap, vi tændte for.”

Derfor valgte museet allerede på andendagen, at alle kommentarer skulle gå til moderator, og at opgive  al dialog mellem eleverne. ”At vi lukkede for de få, men meget dominerende, elever betød, at vi fik de mange engagerede frem.” siger Linda Greve, ”Vi fik de unge til at dele deres tegninger og refleksioner anonymt på en online opslagstavle, og alle oplæg skulle godkendes af en moderator. De fastere rammer gav plads til den dialog, vi ønskede os.”

I chatten skrev de unge efterfølgende om deres udbytte af den online workshop: ”At man ikke er den eneste som har det svært med ens krop.” En anden skrev: ” Ikke blive påvirket af venner og sociale medier, når det kommer til min egen krop.”

”De kommentarer, vi fik fra eleverne, viser, at vi fik dem til at tænke over deres krop, og hvordan de bliver påvirket. Det var lige det, vi ville” siger Linda Greve og fortsætter: ”Efter vores store maveplasker tirsdag, fik vi også respons fra en lærer, som kunne fortælle, at de havde haft præcist de samme problemer i starten af deres online undervisning. At det går skævt en enkelt gang, må ikke stå i vejen for, at vi giver plads til museumsoplevelser, genstande, følelser og gode snakke - også i det virtuelle museumsrum”

Workshoppen ”Kroppen på billedet” blev afholdt tirsdag-fredag i Uge Sex.

Hver dag deltog mellem 280 og 120 elever fra hele landet

Workshoppen indeholdt oplæg, tegneøvelser, læse-tid og refleksioner på en fælles opslagstavle

Workshoppen blev afholdt på undervisningsplatformen Zoom.

De unge tegnede, hvad de opfatter som deres online jeg. Der kom mange gode illustrationer. Denne øvelse vil i fremtiden være en del af udstillingen om unge og deres data.