Samtykke handler også om, hvad du siger ja til online

32 skoleklasser på fire dage på Science Museerne i denne uge. 13 af klasserne deltog i forbindelse med Uge Sex på Steno Museet og reflekterede over krop, kropsbehåring og kropsidealer.

Stine Arp har stået for flere af forløbene i forbindelse med Uge Sex og haft mange gode debatter om bl.a. kropsidealer.

Uge Sex er normalt en meget travl uge Steno Museet med fuld kalender. Masser af unge mennesker søger ind i udstillingen "Kære krop, svære krop" og bidrager til spændende debatter om normer for køn, krop og seksualitet. Det nye udstillingsafsnit ”Kroppen som data” tilføjer en dimension i forhold til, hvem man er, når man er online. Og ikke mindst – hvad man siger ja til.

”Vi har taget fat i kropsidealer på sociale medier med vores nye udstillingsafsnit. Her vil vi gerne sætte gang i snakke om, hvad man giver samtykke til, når man er online,” siger Linda Greve, som er formidlingschef på Science Museerne.”Sidste år var vores Uge Sex online på grund af nedlukningen. Så vi har glædet os til at få eleverne ind og møde dem i virkeligheden. De ca. 350 elever, vi har haft på besøg i Uge Sex har virkelig gjort et positivt indtryk. De er reflekterede og modige.”

Stine Arp er studerende på Aarhus Universitet og formidler på Science Museerne. Hun er med på Uge Sex for første gang. Det har været en positiv oplevelse med plads til masser af refleksion, synes hun.

”Hvad man må dele, og hvor meget man må forskønne virkeligheden på sociale medier er emner, der optager de unge rigtigt meget. Vi har for eksempel talt om, at man i højere grad er begyndt at dele billeder med og uden filter, hvor man kan se forskellen på virkeligheden og et billede, der er photoshoppet. I forhold til samtykke handlede det bl.a. om, at man skal huske at spørge om lov, inden man deler en andens billede. Her diskuterede vi også gråzonerne. For hvad nu man lægger et billede op i forbindelse med en venindes fødselsdag. Skal man også have samtykke til det inden?”

Udstillingen ”Kære krop, svære krop” åbner i særlig grad op for en debat om kropsidealer blandt de unge.

”Undervejs i vores forløb går det op for dem, at kropsidealerne er vildt urealistiske,” siger Stine Arp. ”For eksempel når vi har talt om kropsidealer i 45 minutter, og de så går ind i ”Omklædningsrummet”, hvor vi har billeder af nøgne mennesker, der bader. Så får de nærmest et chok. For den naturlige krop jo ser helt anderledes ud end de kropsidealer, de møder på for eksempel sociale medier. Det ved de jo godt, men det er noget andet at se den nøgne, naturlige krop i en udstilling. Så går det virkelig op for dem, hvor stor forskel der er.”

Nogle af de relaterede emner, som også blev talt rigtigt meget om i Uge Sex i år på Steno Museet, var kropsbehåring, testosteron, kropsfedt og siliconebryster. Hvor langt vil de unge gå i den analoge virkelighed for at komme tættere på kropsidealet?

”Når vi viser de unge de anabole steroider og andre "genveje" til at opnå kropsidealet, bliver de chokerede over, hvad for eksempel tilskud af testosteron kan gøre af dårlige ting ved en krop. Og så synes de, at det er lidt ”vammelt" at vi har udstillet kønshår. Men det er jo netop for, at de skal tænke over deres egne holdninger, og hvorfor de har dem,” siger Stine Arp. ”Vi kan mærke, at der er sket noget godt med hele bølgen med Body Positivity. De unge er for eksempel så småt begyndt at tale om, at farkroppen - eller dadbod - gerne må have nogle kilo ekstra. Desværre går der nok lidt tid, før de tænker, at det samme er ok for mor-kroppen. Der er vi ikke helt endnu. Men det skal nok komme.”

Fakta

”Uge Sex med samtykke” er Sex og Samfunds officielle tema for ugen. Science Museerne inviterede bl.a. ind i udstillingsafsnittet ”Kroppen som data” hvor der blev sat fokus på samtykke i den digitale verden.

Læs mere om Science Museernes tilbud til skoler