Science Museerne i Aarhus indgår samarbejde med købmanden i Rønde

Nye museumstider åbner op for nye samarbejder. Science Museerne i Aarhus har rykket en del af museumsoplevelsen ud-af-huset og serverer den nu også som takeaway i Rønde.

Hvad siger du til en frokostanretning, krydret med astronomi og botaniske tapas? På Meny i Røndes hjemmeside kan du købe mad-ud-af-huset; fx forskellige former for tapas, luksusbrunch og frokostanretninger. Men nu kan du også købe ScienceTakeaway – en pakke med naturvidenskabelig næring til de små grå og en museumsoplevelse to-go.

I starten af juni lancerede Science Museerne i Aarhus ScienceTakeaway sammen med Meny i Rønde. Det er en pakke med inspiration til naturvidenskabelige familieaktiviteter i sommerferien, hvor en relativt stor del af pakken består af vejledninger og kit til ting, man kan lave sammen, fx se på stjerner.

"Jeg syntes bare, at ideen var god,” siger købmand René Povlsen, Meny Rønde. ”Og skal man hjælpe de gode ideer til at komme videre ud, er vi alle nødt til at tænke anderledes. Det bakker jeg også op om.”

ScienceTakeaway er en del af det nationale projekt Kickstart Kulturturismen, hvor formålet med projektet er understøtte alternative museumstilbud og tænke nyt efter et temmelig magert 2020-21.

”Det er et fantastisk spændende og innovativt samarbejde, som Science Museerne har indgået med Meny i Rønde omkring lancering af produktet ScienceTakeaway," siger Pia Lange Christensen, direktør VisitAarhus. "I VisitAarhus glæder vi os meget over at følge, hvordan vores kulturpartnere i Aarhusregionen bruger deres deltagelse i kultur-test-labs i regi af projektet Kickstart Kulturturismen til at skabe nye produkter og tiltag, der hjælper kulturen og turismen tilbage på sporet igen. I en coronatid er det mere end nogensinde vigtigt, at vi inviterer til nye samarbejder og står sammen på tværs af område og kommune.”

Bent Lorenzen, museumsdirektør for Science Museerne, Aarhus Universitet, ser også muligheder i at udvikle nye former for samarbejde fremover:

”Vi er utrolig glade for både VisitAarhus og Menys støtte og positive opbakning til projektet,” siger han. ”Samtidig er det også spændende at bygge en ny bro og etablere et samarbejde med detailhandlen. Det kunne der være et potentiale i fremadrettet, blot man reflekterer over, hvilken kontekst man befinder sig i, hvem man taler til, og hvorfor man gør det. ScienceTakeaway er fx helt oplagt at sælge fra Meny i Rønde, eftersom en del af vores målgruppe er sommerhusgæster i det område. At købmand René Povlsen samtidig har været så åben for ideen og for at udvide sit sortiment med en helt ny type takeaway er virkelig godt.”

Om "Mars kalder-ScienceTakeaway i sommerferien"

De to marsbørn Pi og My har boet hele deres liv på Mars i et lukket økosystem. De er meget nysgerrige og vil gerne finde ud af, hvordan det er at bo på Jorden. Ved hjælp af en magisk postkasse har de sendt breve til Science Museerne om nogle af de ting, som de undrer sig over på Jorden, og som de gerne vil have hjælp til at finde ud af. Børnefamilierne er ScienceDetektiver og hjælper Pi og My med at besvare deres spørgsmål.

ScienceTakeaway består både af en fysisk del i form af en takeaway pakke, en digital del med bl.a. små film og en besøgsdel med fribilletter og ”et marsbrev”, som man kan aflevere på museet i Den magiske postkasse med hotline til Pi og My.

ScienceTakeaway er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Læs mere om Kickstart Kulturturismen