En stjerneoplevelse i Dark Sky Park

Med efteråret markerer vi også starten på den gode sæson for at kigge på den fantastiske aften- og nattehimmel, vi har adgang til her i Danmark - når vejret ellers er klart. Og vi har masser af fantastiske steder i Danmark, hvor stjernerne får lov at shine. Museumsinspektør Ole Eggers Bjælde har været på Møn for at opleve den mørke stjernehimmel i Danmarks indtil videre eneste Dark Sky Park.

Mælkevejen bag et ensomt træ, taget med nattilstand, en lukketid på 30 sekunder og maksimal ISO/lysfølsomhed.
Andromeda-galaksen kan her på billedet (også fanget på min telefon) ses over stjernerne i stjernebilledet Andromeda, som nærmest ligner et liggende kræmmerhus.

På den østlige side af Møn er der ingen større byer, hvor lyset forstyrrer udsigten til nattehimlen, så efter en fantastisk solnedgang over land, tonede stjerner og Mælkevejen tydeligt frem. Og med en telefon og et lille stativ er det faktisk ingen sag at tage billeder af nattehimlen. Det samlede lys fra millioner af stjerner i Mælkevejens skive kan tydeligt ses som de lysende bånd hen over himlen, og det mørke bånd i midten er støv, som forhindrer lyset i at rejse. Mælkevejen ses som et bånd, fordi Solsystemet selv ligger i skiven.

Andromeda-galaksen to millioner lysår væk

Et andet spektakulært syn på den mørke nattehimmel er vores nabo-galakse Andromeda med sine spiralarme og op mod tusind milliarder stjerner. På himlen fylder den måske ikke så meget, men den er også over to millioner lysår væk. Det tager altså lyset mere end to millioner år med 300.000 kilometer i sekundet at rejse fra stjernerne i Andromeda til vores øjne. Jeg finder selv Andromeda ved først at lokalisere stjernebilledet Pegasus, som er en kæmpestor firkant, der af en eller anden grund blev identificeret som en hest af vores forfædre. Pegasus ligger lige til højre for Andromeda og den øverste venstre stjerne i firkanten er alfa-stjernen i Andromeda.

Galaksen ses lidt over midten af billedet som en lidt udtværet klat. Det er især den centrale bule i Andromeda-galaksen, som er synlig, fordi koncentrationen af stjerner her er meget høj. Men ved et nærmere kig kan man også se skiven. Mon der ligger en planet om en stjerne, hvor nogen kigger den anden vej her?

Find dit eget Dark Sky Park-spot

Møn er måske det nok indtil videre den eneste Dark Sky Park i Danmark, men både Samsø, Anholt, Mandø og Thy står på spring for at blive anerkendt på samme måde. Og kan du finde en mørk plet lidt uden for byens lys, så kan det være lige så godt. Husk at øjnene gerne skal bruge omkring et kvarter til at vænne sig til mørket for at kunne opfange det svage lys. Men når du først har vænnet dig til det, kan du godt regne med at se mange flere stjerner, end du er vant til.