Andreas Mogensen giver Dannebrog til Science Museerne

Direkte importeret fra rummet: Aarhus er med til at skrive et lille stykke danmarkshistorie, når den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen torsdag 3. oktober besøger Aarhus Universitet og Steno Museet - og giver Dannebrogsflaget fra ISS til Science Museerne. 150 besøgende kan opleve Andreas Mogensen og Dannebrogsflaget på Steno Museet.

Siden den danske astronaut Andreas Mogensen tog på sin første rumfart i 2015, har det været en drøm for Science Museerne at indsamle en genstand fra Den Internationale Rumstation (ISS). I 2019-2020 fik Science Museerne mulighed for at låne og udstille Andreas Mogensens rumkapsel fra Danmarks Tekniske Museum i et halvt år.

Fra ISS til Aarhus

Nu får Science Museerne sin første genstand fra rumstationen til evig arv og eje - endda overrakt af den danske astronaut Andreas Mogensen.

"At have Dannebrog med ombord på Den Internationale Rumstation har været en påmindelse om dansk identitet og oprindelse," fortæller ESA-astronauten Andreas Mogensen. "Flaget symboliserer Danmarks historie, værdier og sammenhold. Det er en ære at kunne overdrage Dannebrog til Science Museerne, hvor det forhåbentligt kan inspirere andre og vække interesse for naturvidenskab."

Dannebrogsflagets lange rejse

Dannebrogsflaget har fulgt ESA-astronauten Andreas Mogensen på hele hans Huginn-rummission. Det hang på hans arm 26. august 2023 i det rørende øjeblik, da han med glæde og lettelse kunne fortælle familien, Danmark og verden, at han og de andre astronauter var landet sikkert på rumstationen. Han brugte det til at markere fejringen af sin egen 47-års fødselsdag i rummet 2. november 2023. Det svævede også i Cupola i fejringen af det nye kongepar 14. januar 2024, og det sad på væggen sammen med flagene fra Grønland og Færøerne, når Andreas Mogensen havde inflight call fra ISS til Jorden.

”Det er stort for os, for Aarhus Universitet og for Aarhus,” siger museumsdirektør Bent Lorenzen, Science Museerne, Aarhus Universitet. ”Det er den første genstand, Science Museerne indsamler fra ISS. Det er nationalsymbolet Dannebrog, som Andreas Mogensen har haft med på ISS, og han overrækker det selv til os. Flaget vil vi bruge i vores formidling af astronomi og det store udviklingsarbejde, der ligger i rumforskning. Det kunne ikke være bedre.”

Fakta

ESA-astronauten Andreas Mogensen overrækker Dannebrog til Science Museerne til et lukket arrangement på Aarhus Universitet, hvor over 200 udskolingselever deltager torsdag d. 3. oktober 2024 kl. 11-13.
Otte af udskolingseleverne stiller på vegne af klasserne hver sit spørgsmål til Andreas Mogensen om livet i rummet.

Tilmelding til event på Steno Museet

Derefter fortsætter arrangementet på Steno Museet kl. 14:30-15:30, hvor Andreas Mogensen ser det danske flag udstillet på museet, og besøgende har mulighed for at stille et spørgsmål til astronauten i et begrænset tidsrum.

Tilmelding åbner torsdag 26.9 kl. 18.

Det er gratis at deltage, men der er tale om et begrænset antal pladser og vil kræve tilmelding efter først-til-mølle på https://www.eventim-light.com/dk/a/64197d8b3768b053f1eedd79/e/66ed54e23d67382bc3c08797

Pressen er velkommen hele dagen. Kontakt kommunikationsrådgiver ved Science Museerne Trine Bjerre MIkkelsen for at aftale nærmere.

Der tages forbehold for ændringer.