Bliv 150 gange klogere på planter – helt gratis

Nu lancerer Væksthusene en ny digital museumsguide – en gratis planteguide med 150 historier om planterne i Væksthusene. Formålet er at informere om planterne uden at fylde Væksthusene med skilte.

Næste gang du kommer på besøg i Væksthusene, så husk at tage mobilen med. Nu kan du nemlig downloade Væksthusenes nye planteguide med historier om planter fra husene.

Planteguiden skal imødekomme en stadig stigende efterspørgsel fra de besøgende, som gerne vil have information og gode historier om planterne.

”Gæsterne spørger ofte, hvorfor der ikke er flere af planterne i Væksthusene, der har skilte, så man kan læse om dem. Men skilte fylder. Satte vi skilte ved alle planterne, ville husene snart miste deres præg af natur,” siger fagleder for Væksthusene Finn Borchsenius. ”Derudover er der ofte mere relevant information om den enkelte plante, end der er plads til på et lille skilt. Derfor har vi valgt, at den del af formidlingen skal ske digitalt.”

Med planteguiden kan de besøgende få mere at vide om planterne i husene. Man kan læse om planternes biologi, de gode historier, finde ud af, hvad der blomstrer lige nu og se, hvor man kan finde de enkelte planter i husene. Planteguiden kan også bruges i forbindelse med undervisningsforløb, hvor indsamling af information om bestemte planter indgår i læringen. Planteguiden er en del af en ny, fælles museumsapp, der hedder Useeum. Direktør ved Useeum Rasmus Lybæk glæder sig over resultatet:

”Vi er superstolte af at få et så spændende og populært museum som Væksthusene med ombord i Useeum. Vi har gjort os umage for at give brugerne nem adgang til de mange fascinerende fortællinger om planterne.”

Begge håber, at Væksthusenes gæster vil tage godt imod den nye plante-guide.

Fakta

Planteguiden er en del af en større app, der hedder Useeum. Der er omkring 150 planter i planteguiden lige nu, men der kommer løbende flere historier. En engelsksproget version er også på trapperne.