Bregner er bare noget helt specielt

Efter næsten 25 år med planter i Væksthusene og i Den medicinske urtehave på Steno Museet går gartner Birthe Annamann på pension 2. juni 2022. I den tid har hun både bygget bjerge og passet planter. Hendes særlige yndlingsplante er dog bregnerne i Bjergskovshuset.

Da gartner Birte Annamann i 1997 startede ved Væksthusene som 40-årig i en arbejdsprøvning, vidste hun ikke mere om planter end en hvilken som helst anden haveinteresseret. Hun kom fra en stilling som plejer og ville gerne prøve noget andet. Så i 1998 kom hun i lære som gartner i Væksthusene.

“Interessen for planter havde altid været der, men jeg havde som sådan ikke tænkt på, at det skulle være mit arbejde. Men så blev jeg virkelig glad for det og fik flere og flere spændende opgaver,” fortæller hun.

Ansvarlig for Bjergskovshuset

Nogle af de største udfordringer var, da Væksthusene lukkede ned i 2010 for at skulle genetableres. Hun var med til at pakke alle planterne ned, så de kunne komme til Fyn til opmagasinering.

“Det blev til 4 år på Fyn. Der var en gartner som boede i Sønderjylland, der passede dem i det daglige, men vi andre pendlede også frem og tilbage.”

Samtidig havde Birthe Annamann nok at gøre i Aarhus. Hun skulle nemlig stå for opbygning af Bjergskovhuset frem til åbning af de nye Væksthusene i 2014.

“Jeg byggede bjergene i bedene op, så de så ud på den rigtige måde og var med til at finde de rigtige sten og planter. Det var en kæmpe udfordring, hvor der var masser af holdninger til, hvordan det hele skulle se ud. Nu er det er sjovt at tænke tilbage på, men det var saftsuseme også hårdt.”

I 2012 blev Science Museerne etableret, og Birthe Annamann fik også ansvaret for driften af Den medicinske urtehave på Steno Museet. Efter Væksthusenes åbning i 2014 fortsatte hun også med at have ansvaret for Bjergskovshuset.

“Der har været mange spændende arbejdsopgaver, og jeg kommer til at savne alle planterne nu, hvor jeg går på pension. Særligt bregnerne i Bjergskovshuset. De er bare noget helt specielt. Så mon ikke jeg kommer forbi og ser, hvordan både planterne og mine kollegaer har det,” smiler hun.