CO2-center med i efterårsferie om klimagasser

I efterårsferien på Steno Museet handler det om prutter og klimagasser, og hvad man gør – og kan gøre - for at genskabe CO2-balancen.

Mads Bendixen fra CORC (The Novo Nordisk Foundation CO2 Research Center) er med i planlægningen af efterårsferien på Steno Museet.

CO2-balance og klimagasser er svære emner for en efterårsferie, som er målrettet 6-10 årige og deres familier. Men det er også de kommende generationer, der skal være med til at løse klimakrisen. Derfor er det vigtigt at begynde tidligt med at formidle viden om emnet – og på en måde som også giver børnene håb og tro på fremtiden.

CORC arbejder blandt andet med CO2-fangst, hvor man binder gassen til et substrat, og herefter kan man trække CO2 ud i en ren, og mere koncentreret form. Centret forsker også i, hvordan man kan omdanne CO2 til protein, der fx kan bruges til fødevarer, og hvordan man kan omdanne CO2 til andre materialer og brændstoffer, som skaber værdi i samfundet.

Science Museerne vil sammen med Aarhus Universitet og CORC have et særligt fokus på at formidle emnet i børnehøjde, så det bliver både sjovt, spændende og involverende.

Fakta

Giv den GasLab på Steno Museet i efterårsferien lørdag 12.10-søndag 20.10 kl. 10-16