”Det er helt vildt, at jeg har siddet derinde i to dage”

Lørdag blev Andreas Mogensen genforenet med sin rumkapsel på Steno Museet. Det er anden gang, han ser den i Danmark.

Et totalt udsolgt arrangement og masser af glade gæster. I lørdags besøgte den danske astronaut Steno Museet og delte ud af både erfaringer og autografer. Særligt var det et stort øjeblik, da han genså den rumkapsel, som han blev fragtet ud til den internationale rumstation i. Det var anden gang Andreas Mogensen oplevede sin rumkapsel i Danmark. Han havde tidligere set den på Danmarks Tekniske Museum, da udstillingen af rumkapslen åbnede der.

”Det er helt vildt at tænke på, at jeg har siddet derinde i to dage på vej op til rumstationen,” sagde han. ”Det er som at se sin første bil igen. Det er meget, meget specielt. Hver gang jeg ser den, bliver jeg overrasket over, at der kan sidde tre voksne mennesker inde i den.”

”Det er også det, som publikum undrer sig allermest over”, påpegede planetarieinspektør på Science Museerne Aase Roland Jacobsen.

Det var dog nogle lidt andre spørgsmål deltagerne fra Steno Museets ungdomspanel havde. Fiona på 16 år ville fx gerne høre om man kunne spille et musikinstrument på rumstationen, og hvordan det lyder.

”Ja det kan man sagtens”, svarede Andreas Mogensen og fortalte, at der har været flere astronauter, der har taget en guitar med og en har taget en saxofon med i rummet. ”Det lyder nogenlunde som på Jorden, fordi lufttrykket og sammensætningen af atmosfæren ombord på rumstationen er den samme som på Jorden.”

Rebekka 14 år ville gerne vide, hvordan Andreas Mogensen havde det, da han endelig skulle til rumstationen.

”På den ene side er det jo noget, man har arbejdet henimod i meget lang tid. Så man forestiller sig, at det er noget, man gør sig en masse tanker i forhold til. På den anden side er selve opsendelsen en så kritisk fase, at vi er fuldt fokuserede på de arbejdsopgaver, vi har trænet i timevis på at skulle udføre. Derfor er der ikke rigtigt tid og råderum til at tænke mange filosofiske tanker lige dér, når man bliver sendt op.”

I løbet af dagen kunne man også lytte til spændende oplæg fra Terma og SAC oplæg om rumfart, og dagen blev rundet af med at Andreas Mogensen svarede på spørgsmål fra publikum.

Se også indslaget fra TV3 OJ

Foto: Søren Kjeldgaard