Konference i Rumrejsens tegn

Science Museerne har været på Big Bang, Danmarks største konference for naturfagslærere. Repræsentanter fra museerne afholdt workshops, deltog i paneldebat og præsenterede projekter. Særligt var der fokus på Rumrejsen 2023 - de tre projekter om Andreas Mogensens Huginn Mission til august.

En udstilling på bl.a. Steno Museet, liveevents og undervisningsmateriale om Rumrejsen 2023 sammen med bl.a. Astra, Naturvidenskabernes Hus, Danmarks Tekniske Museum, DTU, ESERO, Experimentarium og Planetarium er noget af det, der er på trapperne. Det kommer både til at handle om de helt store astronomiske spørgsmål og om de helt små hverdagsting ombord på en rumstation. Hvordan går man fx i bad i vægtløs tilstand?

På Big Bang afholdt Science Muserne to workshops. Den ene handlede om undervisningsforløbet Moon Camp. Der var fuldt hus. Deltagerne tegnede og designede deres egen månebase i programmet Tinkercad, og diskussionerne om vand, energi og planter på månen var livlige.

En workshop om kuglebaner fra Steno Museet trak fulde huse. Rummet var fyldt med gåpåmod, smil og undrende udbrud som “hvad sker der, hvis vi prøver én gang til med en anden kugle?” Workshoppen var en forkortet version af det fysikfaglige forløb ‘Energi i kuglebaner’, som er udviklet sammen med læringsforskere og et team af vores studenterformidlere.

Samskabelse og medinddragelse var i centrum med projektet Giv De Unge Ordet. Uden de unge havde  udstillingen Kære Krop, svære Krop set anderledes ud i dag. Sidst men ikke mindst deltog Science Museerne i en paneldebat om, hvor meget museernes læringsforløb skal tilpasses skolernes læringsmål. “Vi lader os inspirere af målene, men de skal ikke begrænse os i det, vi er gode til” sagde Charlotte Trolle Olsen, som er formidlingsmedarbejder på Science Museerne.

Alt i alt nogle skønne dage med masser af videndeling.