Mærk Mars på Steno Museet i efterårsferien

Bliv klar til livet på Mars. Slip fantasien løs på Steno Museet i efterårsferien og forestil dig, hvordan det er at bo på Mars.

Solen står op over Marskolonien. De to børn Pi og My spiser morgenmad. Ligesom i går består den af ristede melorme med opløst mælkepulver ovenpå. Vand er der ikke meget af, så morgenbadet må man drømme sig til. I dag fejrer Pi fødselsdag. Hun har glædet sig helt vildt, for det er 687 Jorddage siden sidst. Så lang tid varer et Marsår nemlig. Udenfor er der -63 grader celsius, og der blæser en rød sandstorm, som dækker omkring halvdelen af planeten. Men Pi og My vil gerne ud at lege, så de trækker i rumdragten….

I efterårsferien på Steno Museet kan man ”mærke Mars” på sin egen krop og få en fornemmelse af, hvordan det ville være at bo på Mars. Der vil være forskellige spændende aktiviteter for hele familien og mulighed for at gå på opdagelse med de to børn fra Marskolonien, Pi og My.

Man kan fx tage på rejse gennem solsystemet, lave små film om livet på Mars, smage på “Marsmad” i form af melorme, være med til at designe og sende raketter afsted, besøge MarsLab på Institut for Fysik og Astronomi og høre om Mars i Planetariet.

Nogle af aktiviteterne skal bookes ved indgangen til Steno Museet på dagen. Det sker efter først-til-mølle, så kom i god tid.

Når sulten melder sig, kan man spise sig mæt i “Jord-mad” i Steno Museets Cafe.

Entré 30 kr. Gratis under 18 år.

MARSBAR – SMAG PÅ MELORME

Smag en lækker Mars-snack.

Hver dag kl. 11.30 og 14.30.

PÅ TUR GENNEM SOLSYSTEMET

Rejs selv gennem Solsystemet via Steno Museets planetsti i Universitetsparken.

Tur med astro-guide fra Steno Museets P-plads hver dag kl. 13.30. Kræver ingen tilmelding.

TRÆN TAKE-OFF TIL MARS

Send en hilsen i raketfart. Du kan designe raketter hele dagen og være med til fælles takeoff

med Modelraket.dk.

KUN lørdag 16. - tirsdag 19. oktober. Take-off kl. 12.30 og 15.30.

MÆRK MARS I MARSLAB

Besøg MarsLab på Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, hvor de tester ting

til kommende marsmissioner.

KUN onsdag 20.-fredag 22. oktober kl. 12.30. Gratis, når entréen er betalt. Billet bookes ved

indgangen. Fra 8 år.

LIVET PÅ MARS

Hør om tid, årstider, støvstorme og stjernehimlen på Mars. Hør, hvordan du kan lave din egen

planetsti.

TAG EN MARS-SELFIE

Kom i øjenhøjde med en Mars-Rover.

LAV MARSEVENTYR PÅ FILM

Slip fantasien løs med LEGO og stopmotion. Brug din viden om Mars til at lave små film.

PLANETARIEFORESTILLINGER

Kom med, når vi tager en tur til Mars og oplever stjernehimlen fra et lidt andet perspektiv.

Alle dage.

Pris 30 kr. (anbefales fra 6 år). Billet købes ved indgangen.

Besøg også Væksthusene