Midsommer: De lysende natskyer er over os

I aften er det Skt. Hans, og vi fejrer midsommeren med sine lyse nætter. Det giver også mulighed for at opleve et særligt atmosfærisk fænomen, nemlig lysende natskyer.

Billede af lysende natteskyer set fra Åbyhøj natten til Skt. Hansaftensdag 2022. Og lave skyer midt i billedet, som er mørke, fordi de ligger nede i Jordens i skygge. Bemærk også, at der er et par stjerner, som lyser gennem skyerne. Foto: Hans Buhl.
Lysende natteskyer set fra Åbyhøj natten til Skt. Hansaftensdag 2022. Og lave skyer midt i billedet, som er mørke, fordi de ligger nede i Jordens i skygge. Bemærk også, at der er et par stjerner, som lyser gennem skyerne. Foto: Hans Buhl.

Det fortæller museumsinspektør ved Science Museerne Hans Buhl mere om på astronomibloggen.dk

Læs mere på astrnomibloggen.dk