Nyt udstillingsafsnit om nysgerrighed og teknologi

Nyt udstillingsafsnit i udstillingen "Det nysgerrige menneske" åbner 22. februar 2020 på Steno Museet i anledning af 200-året for Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.

I 2020 fejrer vi landet over, at det er 200 år siden, at H.C. Ørsted opdagede sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme. Dette er også omdrejningspunktet for det nye afsnit i "Det nysgerrige menneske". Her fortælles historien om et forskningsmæssigt nybrud, der har skabt fundamentet for den verden, vi kender i dag.

Et nutidigt forskningsfokus

Teknologierne i vores hverdag bygger på viden og indsigter, vi ikke altid har haft. Den viden er kommet ud af forskning. Forskernes opdagelser har igennem tiden skabt grobund for andres opfindelser.

Magnetisme og elektricitet har vi kendt næsten altid, men det var først i 1800-tallet, at vi begyndte at forstå, hvordan de to fænomener er forbundne. Det førte til elektromagnetisme.

I dag anvender vi vores viden om den sammenhæng hver dag. For eksempel når vi tørrer vores hår, hører musik eller tænder for kogepladen.

Læs mere om udstillingsafsnittet "Nysgerrighed bringer ny teknologi"