Rekordmange sommergæster på Science Museerne

Med over 85.000 gæster blev sommeren 2017 den mest besøgte i museernes historie. Samlet har over 200.000 gæster indtil nu besøgt museerne i 2017. Det er særligt Væksthusene, som har trukket fulde huse.

"Aftenåbnet i Væksthusene hver onsdag aften med rundvisningerne Smag på verden i Aarhus, som vi lancerer for første gang i år, har medvirket til en publikumssucces på over 80.000 gæster alene i sommermånederne i Væksthusene," siger direktør for Science Museerne Bent Lorenzen. "Derudover betyder en regnvåd sommer og det, at Aarhus er kulturby, helt sikkert også noget."

Tilfredse besøgende

Men ikke kun antallet af gæster har betydning. At den enkelte gæst får en god oplevelse med sig hjem, er mindst ligeså vigtigt. "På sociale medier og i vores personlige kontakt med de besøgende får vi masser af god respons tilbage," siger Bent Lorenzen. "Ikke mindst har vi fået mange positive tilbagemeldinger på onsdagsrundvisningerne."

Fra nye udstillinger til fokus på nattehimlen

Aftenrundvisningerne har stort set været udsolgt hele sommeren, så Bent Lorenzen har planer om at gentage succesen næste år. Men inden er der en lang række events og udstillinger, som han også håber vil trække mange folk til. "Fx er der snart efterårsferie på Steno Museet. Denne gang er overskriften Vær opfinder for en dag, hvor der bl.a. kommer spændende forskere fra Aarhus Universitet. Vi slår også dørene op til to nye udstillinger på Steno Museet i 2018. I Væksthusene arbejder vi med en spektakulær lysinstallation sammen med CAVI, som forventes at blive lanceret i november 2017. I december har vi julerundvisninger, også i Væksthusene, og på Ole Rømer Observatoriet er der igen forevisninger fra oktober," slutter han.

Fakta

Det samlede besøgstal for Science Museerne: Ole Rømer-Observatoriet, Steno Museet og Væksthusene er opgjort til 201.566 gæster i 2017 i perioden 01.01.-20.08.2017.

Besøgstallet for sommerperioden for Science Museerne er 85.371 og er opgjort fra 01.06.-20.08.2017. Væksthusene står for 80.706 af gæsterne.