Robotter indtager Rumstation Steno

I efterårsferien på Steno Museet lørdag 14.10-22.10 kan man docke robotter, som er udviklet af studerende fra Aarhus Universitet.

I efterårsferien på Steno Museet kan du prøve at styre en robotkran til at flytte et forsyningsskib ind på en rumstation. Du kan også styre forsyningsskibets rejse i rummet eller styre robotter til at flytte og stable hvide og sorte klodser.

Robotterne på Steno Museet er alle bygget af det samme robotbyggesæt, som gymnasieelever fra hele verden lige har brugt til at bygge og programmere robotter til at deltage i robotolympiaden FIRST Global.

På videoen kan du se det danske hold, 5 HTX-elever fra Aalborg Tekniske Gymnasium. Holdet viser, hvordan de styre deres konkurrence robot til at samle bolde og aflevere bolde i en kurv.

Det danske hold dystede i Singapore 7. – 10. oktober med hold fra 191 andre lande og endte på en flot 30. plads.

•    Robotolympiaden FIRST Global (på engelsk)
•    Aalborg Tekniske Gymnasium, opslag med deres resultat på Facebook
•    Den danske robotolympiade