Rumrejsen 2023

Den danske astronaut Andreas Mogensen skal på ekspedition i rummet i 2023-2024. Han skal være pilot på et Dragon-2 rumskib for Det Europæiske Rumagentur (ESA) i det såkaldte ’Crew-7’, som rejser til ISS i år. Under sit ophold gennemfører han bl.a. 10 forsøg udvalgt af ESA og Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Foto: NASA

Science Museerne er med i en række nationale samarbejder om at formidle om rummissionen til alle aldersgrupper. Vi er i fuld gang med at planlægge spændende events, en udstilling, en efterårsferie samt undervisningsmateriale til grundskolen og ungdomsuddannelserne om Andreas Mogensens rumrejse.

Udstilling på Steno Museet om missionen

Gå på opdagelse i udstillingen "Rumstationen – på mission med Andreas Mogensen" fra 15. august-21. december 2023 og bliv klogere på missionen.
Få et indblik i livet ombord på den Internationale Rumstation ISS og nogle af de spændende forsøg, som den danske astronaut Andreas Mogensen skal arbejde med.

Live events under Rumrejsen

Science Museerne fejrer Andreas Mogensens afrejse ved at streame rumskibets opsendelse på Steno Museet.

Mandag 4. december har ESAs undervisningscenter ESERO et ’in-flight call’, hvor formidlere på Jorden taler direkte med Mogensen på ISS. Vi streamer samtalen live og inviterer samtidig børn og voksne til en eftermiddag på Steno Museet, hvor vi stiller skarpt på den teknologi, som gør rumrejsen mulig.

Fremtidens Rumstation

Science Museerne har været med til at udvikle undervisningsmateriale, så elever i grundskolen og på ungdomsuddannelserne kan prøve kræfter med at udvikle fremtidens rumstation, når ISS lukker og slukker i 2031. Materialet inviterer til at arbejde som en rumingeniør ved at tage afsæt i videoer, hvor Andreas Mogensen fortæller om forholdene på ISS.

Eleverne udarbejder deres egne undersøgelser ud fra seks moduler på fremtidens rumstation: et drivhus, et teknikmodul, et sovemodul, bad- og toiletfaciliteter, et træningsmodul og et socialt modul. Undersøgelserne munder ud i konkrete produkter, som eleverne bygger ud fra deres egne ideer.

Find undervisningsmaterialerne her.

Rumrejse hele efteråret

Rumrejsen er en festlig og varieret formidlingsindsats om Mogensens ekspedition, som kommer til at gennemsyre særligt Steno Museet i efteråret. Rumrejsen bliver også temaet for efterårsferien, hvor vi planlægger aktiviteter om livet på ISS for hele familien.

Rumrejsen er finansieret af Ellehammerfonden, Novo Nordisk Fonden, Otto Møntsteds Fond, Thomas B. Thriges Fond og VILLUM FONDEN. Læs mere på www.rumrejsen2023.dk

Fakta

Science Museerne er partner i projektet, Rumrejsen, som formidler om Andreas Mogensens ekspedition sammen med universiteter, museer og organisationer i hele landet, bl.a. Danmarks Tekniske Universitet, Naturvidenskabernes Hus, Astra og Teknisk Museum. Projektet er opdelt i fem ’signaturprojekter’, som har hvert sit formål. Science Museerne spiller en aktiv rolle i flere af dem - inklusive ovenstående.