Skoleelever er skuespillere i Steno Museets nye film om kropsidealer

Torsdag 6. juni 2024 rullede Steno Museet den røde løber ud og inviterede elever fra 8. årgang på Gedved Skole til snigpremiere på tre nye film til udstillingen Kære krop, svære krop. Flere af eleverne havde enten medvirket i eller været med til at kommentere på indholdet i de nye film.

Spredte fnis lød i Planetariet, da Steno Museet fremviste før og efter film om kropsidealer fra udstillingen Kære krop, svære krop. Indholdet i før-filmene bar tydeligt præg at være over 10 gammelt og at være fra dengang Facebook lignede et tekstbehandlingsprogram.

Men da den nyeste film om sundhed fra 2024 ”Hvem tror du mest på?” rullede henover Planetariets kuppel, rettede eleverne sig op i de bløde sæder. For her var de enten selv eller nogle de kendte med som skuespillere.

Sundhedsfilm tæt på virkeligheden

”Hvem tror du mest på?” handler om Julie, som har svært ved at finde ud af, hvordan hun skal forholde sig til, hvad der er sundt og usundt. Hverken hendes mor, de andre elever i hendes klasse, læreren, sundhedsplejersken på hendes skole eller ChatGPT gør sagen nemmere. Og filmen giver da heller ikke noget entydigt svar på spørgsmålet, men opstiller en række muligheder, som inviterer de besøgende til at reflektere over, hvem de tror mest på.

Hovedpersonen Julie spilles af Sara fra 8. årgang på Gedved Skole, Julies mor i filmen er Saras mor i virkeligheden, og alle de elever, der medvirker i filmen, går til daglig på samme årgang som Sara. Julies lærer i filmen spilles af Saras lærer, Simon, og lokationerne er henholdsvis Gedved Skole og Saras hjem. Dertil kommer, at eleverne har været medskabere af indholdet i filmen sammen med Science Museerne, Aarhus Universitet og AU Video.

Dette valg hviler på et nærhedsprincip og er hele intentionen med de nye film i udstillingen. For ved at bruge målgruppen som skuespillere og involvere dem mest muligt i processen er det håbet, at man laver nye udstillingsfilm, der ikke bare handler om aktuelle emner, men også gør det på en måde, der er så autentisk og vedkommende som muligt for de besøgende.

Nye film i en 13 år gammel udstilling

Udstillingen ”Kære krop, svære krop” om unge og kropsidealer er fra 2011 og dermed selv blevet teenager.

Udstillingen var fra starten tænkt som midlertidig. Men emnet unge og kropsidealer viste sig at blive ved med at være aktuelt, og fx sociale medier med deres visuelle tilgang til kroppen fik en endnu mere betydningsfuld plads i de unges hverdagsliv. Derfor er udstillingen løbende blevet reaktualiseret og udvidet, bl.a. med et afsnit om Kroppen som data.

I 2023 var turen kommet til at opdatere tre af filmene i udstillingen. De handlede om den fysiske krop, sundhed, og hvilken betydning idealbilleder af kroppen har for, hvordan man har det med sin egen krop.

Elever fra udskolingen på Gedved skole har medvirket i filmen ”Hvem tror du mest på?” og givet feedback på de andre to.

De nye film vil være mulige at se på Steno Museet i udstillingen ”Kære krop, svære krop” umiddelbart efter sommerferien.