Steno Museet efterlyser historier om læge fra Augustenborg

I den medicinhistoriske udstilling på Steno Museet står den komplette udgave af Dr. Agerleys lægepraksis fra Augustenborg. Nu efterlyser museet historier om lægen fra hans tidligere patienter eller deres pårørende.

Hvis du kommer fra Sønderborg-området, så husker du måske læge Agerley? Måske var du selv, din mor, bedstemor eller nabo en af hans patienter? Hvis en klokke begynder at ringe, er du sikkert én af dem museet meget gerne vil høre fra.

Komplet praksis på museum

Læge Mathias Jensen Agerley blev født i 1883. Fra 1911 og frem til hans død i 1978 havde han en lægepraksis i Augustenborg. Lægekredsforeningen i Sønderborg opdagede klinikken, da huset, hvor Agerley boede og havde haft klinik, skulle rives ned. Sønderborg Museum opbevarede klinikken indtil den i 1994 flyttede til Steno Museet i Aarhus. Her fremstår den præcis som den så ud, da praksissen lukkede i 1978.

De personlige historier giver liv til genstandene

Steno Museet har fokus at koble genstande med personlige historier og på den måde give nyt liv til museumsgenstandene. Som et led i denne proces vil Steno Museet gerne have historier fra Agerleys tidligere patienter.

»Vi har den komplette lægepraksis udstillet , og den giver naturligvis et interessant medicin- og kulturhistorisk tidsbillede. Men ét er genstandene, der står i udstillingen og den relativt faktabaserede historie om Dr. Agerley. Noget andet af hans behandlingsmetoder, hvordan han var som læge – og som menneske – og hvad han fx var særligt optaget af sin praksis. Det mangler vi nogle fortællinger om,« siger museumsinspektør på Steno Museet Morten A. Skydsgaard.

Så har du været patient hos Agerley eller på anden måde kendskab til ham? Så vil Steno Museet meget gerne høre fra dig. Kontakt Anne Sofie Pedersen på telefon: 2728 5579 eller email: aspedersen@sm.au.dk.