Steno Museet slår dørene op for Det store Kodemysterium i vinterferien 2022

Tag på hemmelig ScienceAgent-træningslejr og knæk koderne på Steno Museet i vinterferien lørdag 12/2-søndag 20/2 kl. 10-16.

Måske tænker du, at koder er supersvært, eller noget man skal være meget klog for at forstå. Men koder er en del af vores hverdag, og vi afkoder konstant vores omverden.

I vinterferien 2022 kan hele familien tage på den hemmelige agent-træningslejr på Steno Museet og finde ud af, hvordan man både knækker og laver forskellige koder.

”Koder er ligesom forskellige sprog, og de kan læres. Vi bruger science-agenttemaet til at få børnene til at gå på opdagelse ind i udstillingerne, afmystificere koder og gøre dem nysgerrige på verden omkring os,” siger Aase Roland Jacobsen, som er Planetarieinspektør ved Science Museerne, Aarhus Universitet. ”Børnene bliver sporet ind på koder ved at bruge deres sanser, deres fantasi og deres hjerne og overvinder den barriere, der måske fortæller dem, at koder er svære. De opdager, at når man først knækker koden, åbner døren sig for en som et Sesam Luk dig op.”

I vinterferien på Steno Museet får man bl.a. også et kodehjul udleveret. Det bruger man igennem alle aktiviteterne, og man kan tage det med hjem og lege videre.

”Kodehjulet er et eksempel på, at man bare skal have en kodenøgle for at kunne ”oversætte” det der umiddelbart forekommer uforståeligt til noget forståeligt,” siger Aase Roland Jacobsen. ”Vi håber også, at kodehjulet yderligere vil gøre det til en social og spændende oplevelse at eksperimentere og lege med koder. Og så glæder vi os bare rigtigt meget til at slå dørene op for og træne en masse hemmelige ScienceAgenter i vinterferien.”

Aktiviteter for hele familien

• Læs de hemmelige beskeder med kodehjulet. Skriv dit navn og din fødselsdato i koder og løs de mystiske opgaver.
  • Øv dig i at skrive og sende beskeder med morse eller regne som en computer.
  • ’Snak’ med en kammerat eller din familie gennem lys- og lydtelegrafen.
  • Vi har alle vores egen unikke DNA-kode. Knæk kroppens kode, og find tyven.
  • Find nøglen, som passer til låsen, og tænd lyset.
  • Byg en stregkode, som viser din fødselsdato, og lav din fødselsdato om til et superhemmeligt password.
  • Lav ord med emojis og symboler. Se om andre kan gætte, hvad du skriver.
  • Få din egen hemmelige ScienceAgent-licens med hjem med dit kodenavn.
  • Snup en selfie med de superhemmelige agenter. Man må også gerne selv komme udklædt som hemmelig agent.·

Man kan også knække stjernekoden og tage en tur i Planetariet alle dage kl. 11, 13 og 15. Pris 30 kr. pr. forestilling, når entreen er betalt. Anbefales fra 6 år.

Fakta om Steno Museet

C. F. Møllers Allé 2
8000 Aarhus C

Alle dage i vinterferien lørdag 12.2-søndag 20.2 kl. 10-16.

Gratis under 18 år.

Voksne 50 kr.