Teleskop afslører nye astronomiske fænomener

Astronomer er mystificerede over nogle nyopdagede, spøgelsesagtige objekter, som er blevet observeret med et nyt radioteleskop.

Image by Bärbel Koribalski, based on ASKAP data, with the optical image from the [Dark Energy Survey](https://www.darkenergysurvey.org), Author provided

Lige siden kikkertens opfindelse har udviklingen af astronomiske instrumenter flyttet grænsen for, hvad vi kan se ude i verdensrummet. Det er ofte sket, at astronomer har opdaget hidtil ukendte fænomener, når de har taget et nyt teleskop i brug.

Derfor forventede astronomerne bag det nye australske ASKAP-radioteleskop (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) også, at det højst sandsynligt ville føre til uventede opdagelser. Teleskopet benytter nemlig en ny teknik, som dels gør det muligt at observere store dele af himlen på en gang, dels gør udstyret særligt følsom over for svage, diffuse objekter.

Læs mere på Astronomibloggen.dk, hvor museumsinspektør på Science Museerne Hans Buhl skriver om fænomenet.