Væksthusene fejrede 7 års fødselsdag med nominering som Byens Bedste

Byens grønne hjerte og Aarhus´ eksotiske baghave. Kært barn har mange navne. Og Væksthusene er et populært bysbarn. Besøgstallet har rundet halvanden million siden åbningen. I søndags fyldte Væksthusene 7 år og er samtidig også nomineret til Byens Bedste Familieudflugt.

Fredag 10. september blev det afsløret, at Væksthusene for 4. gang er nomineret til Byens Bedste. I 2015 vandt de titlen Byens Bedste Familieoplevelse. Søndag 12. september 2021 kunne Væksthusene fejre sin 7 års fødselsdag som et populært sted for alle fra børnefamilier og turister til skoleklasser og universitetsfolk.
Da Væksthusene åbnede den 12. september 2014, var håbet at tiltrække 80.000 gæster om året. Men i dag ser tallet væsentligt anderledes ud, da man normalt byder cirka 260.000 gæster velkommen hvert år.

”Vi har haft syv travle og fantastiske år, hvor vi har gjort vores bedste for at give gæsterne en god oplevelse med Aarhus Universitet,” siger Bent Lorenzen, museumsdirektør for Science Museerne, Aarhus Universitet. ”Det er klart, at COVID-19 og nedlukning af museerne lagde en stor dæmper på det hele for en stund. Men nu oplever vi, at de besøgende kommer tilbage, og vi forventer også, at vi snart igen kan begynde at åbne for vores populære rundvisninger, hvor den første forventes at blive ”Julens planter i Væksthusene”. At vi kunne fejre 7 års fødselsdag med troen på, at det er muligt, et besøgstal, der nærmer sig normalen og samtidig en nominering til Byens Bedste Familieudflugt er virkelig dejligt.”

Museumsdirektøren oplever generelt en stigende interesse for planter og ikke mindst formidlingen af dem.
”Væksthusene er først og fremmest et science museum og en del af Aarhus Universitet. Derfor gør vi meget ud af, at de besøgende får viden med sig hjem,” siger Bent Lorenzen. ”De besøgende vil gerne opleve og vide mere om klodens planter, og vi vil gerne formidle viden om planter og biodiversitet på spændende og vedkommende måder. Det tilbud benytter mange børnefamilier sig heldigvis af. Sammen med de mange positive tilbagemeldinger fra besøgende og nu nomineringen som Byens Bedste Familieudflugt ser vi det som et udtryk for, at vi har ramt rigtigt.”

Hvad kan man opleve i Væksthusene?
I Væksthusene er botanikken og naturen i centrum. Man kan gå på opdagelse i fire forskellige klimazoner med smukke blomster og imponerende planter, eller tage en pause i cafeen og nyde maden og de grønne omgivelser. I udstillingen "Vilde Vækster" kan man se botaniske detaljer fra den danske natur af fotograf Jens H. Petersen.
Men det er ikke kun i plantesamlingerne og udstillingerne, at de besøgende kan få en naturoplevelse. Også på Væksthusenes toiletter er der installeret billeder og lyd fra forskellige klimazoner. På garderobeskabene er der fortællinger om planter på nøgleskiltene. Og i Væksthusenes gratis plante-app Useeum er der masser af gode historier om planterne i husene. I app´en er der også spændende videoguidede ture med en biolog eller en gartner. Man kan også følge årets gang og få gode plantehistorier på Væksthusenes sociale medier.
Der er gratis adgang til Væksthusene.

Fakta
Væksthusene er tegnet af arkitekt C.F. Møllers Tegnestue, som også står bag arkitekturen på Aarhus Universitet. Udvidelsen og renoveringen er finansieret af Aarhus Universitet, Aarhus Kommune, Realdania og Nordea-fonden.

Siden åbningen har Væksthusene modtaget positiv omtale, markeret flere milepæle og anerkendelser, bl.a. flere arkitektpriser og nomineringer.

Fx:
12. september 2021
Væksthusene fylder 7 år
10. september 2021
Væksthusene nomineres til Byens Bedste Familieoplevelse
Maj 2019
Udmærkelsescertifikat 2019 fra Tripadvisor for konsekvent gode anmeldelser i 5 år
August 2018
Gæst nr. 1 million besøger Væksthusene
November 2016
Væksthusene nomineres til Byens Bedste Familieoplevelse
Juli 2016
Væksthusene vinder den prestigefyldte The International Architecture Award 2016.
November 2015
Væksthusene vinder prisen som Byens Bedste Familieoplevelse med 36 procent af stemmerne.
Oktober 2014
Væksthusene hædres sammen med Moesgaard Museum og lejlighedskomplekset Isbjerget på Aarhus Havn med Aarhus Kommunes Arkitekturpris.
12. september 2014
Væksthusene indvies