Væksthusene har rundet 500.000 besøgende

Nedtællingen var igang mandag den 8. august 2016, da besøgende nr. 500.000 ca. kl. 14.15 trådte ind ad indgangen til Væksthusene.

Direktør for Science Museerne Bent Lorenzen stod klar med blomster og gaver, da nordmand Christian Knudsen og sønnen Hans, begge fra Oslo, krydsede grænsen mellem Botanisk Have Aarhus og Væksthusene. For med de to besøgende rundede Væksthusene, Science Museerne v. Aarhus Universitet, den halve million siden åbningen i 2014. Far og søn var på deres første besøg i Væksthusene og fortsatte bagefter ind for at se husene.

Væksthusene har siden åbningen haft godt fat i publikum. I forårs-og sommerperioden har besøgstallet ligget skyhøjt.

»Jeg er glad for at se, at vi rammer en rigtig bred målgruppe, og at de besøgende tager så godt imod Aarhus ?grønne oase,” siger Bent Lorenzen. ”Aarhusianere i alle aldre, skoleelever, studerende, turister og mange andre bruger Væksthusene på vidt forskellige måde, fx til at gå på opdagelse blandt planterne, lytte til formidlingen, opleve udstillingen NATUR, til rekreation, at nyde et måltid i Caféen. Det er meget glædeligt, at så mange får mulighed for at møde Aarhus Universitet i så otte rammer.”

Se indslag fra TV2 OJ.

Siden åbningen har Væksthusene modtaget megen positiv omtale og fået flere anerkendelser. Bl.a. flere arkitektpriser og nomineringer. Fx:

I Juli 2016 vandt Væksthusene den prestigefyldte The International Architecture Award 2016 . Prisen er en af de mest prestigefyldte og højprofilerede præmieringer, der hædrer nyt og banebrydende design, og prisen har blandt andet til formål at promovere international arkitektur og design til et globalt publikum.

I Juni 2016 modtager Væksthusene Tripadvisors Udmærkelsescertifikat.

I november 2015 vandt Væksthusene prisen som Byens Bedste Familieoplevelse med 36 procent af stemmerne.

I oktober 2014 hædres Væksthusene sammen med, Moesgaard Museum og lejlighedskomplekset Isbjerget på Aarhus Havn med Aarhus Kommunes Arkitekturpris.

I 2013 blev Væksthusene nomineret til Structual Award 2013 med rosende omtale. Flere medier, herunder internationale tidsskrifter, har desuden skrevet rosende ord om Væksthusene.

Det er C.F. Møller og Søren Jensen, der har stået for omdannelsen af Væksthusene, Botanisk Have Aarhus.

Yderligere information Direktør for Science Museerne Bent Lorenzen, mobil 2899 2217. E-mail: bent.lorenzen@science.au.dk