Vi har ventet på det her øjeblik i mere end to måneder

Science Museerne er klar til genåbning. Det er direktør Bent Lorenzen også.

De to museer åbner på forskellige datoer for at sikre gæsterne de mest forsvarlige rammer at færdes under. Ole Rømer-Observatoriet begynder som altid først sine stjerneforevisninger i efteråret.

Trygge rammer er det vigtigste

”Det er en stor glæde for os endelig at kunne slå dørene op igen og formidle naturvidenskab til vores besøgende,” siger Bent Lorenzen, direktør for Science Museerne, Aarhus Universitet. ”Vi har ventet på det her øjeblik i over to måneder. Men flere af tiltagene kræver, at vi selv er fysisk tilstede for at kunne iværksættes. Trygge og forsvarlige rammer for vores gæster kommer før alt andet. Derfor har vi besluttet at åbne på to forskellige datoer: Steno Museet tirsdag 26. maj og Væksthusene 29. maj.”

De nye tiltag omfatter blandt andet ekstra rengøring og håndsprit til museets gæster. Berøringspunkter som touchskærme, høretelefoner og trykknapper afsprittes kontinuerligt. I Planetariet udbydes der kun billetter til salg til hvert andet sæde. Kommer gæsterne som familie eller anden tæt gruppe, må de dog gerne sidde ved siden af hinanden.

Ensrettede museer - og en lukket livmoder

I Væksthusenes Cafe, madpakkeområde og gårdhave vil der være god plads mellem bordene og ”sidderegler” med begrænset antal pladser, men ellers vil man igen kunne købe mad og drikke.

Alle rundvisninger er aflyst - indtil videre til og med juni 2020.

Livmoderen og udstillingen "Ægløsninger" er lukket grundet risikoen for Covid-19.

Der vil desuden være begrænsning på, hvor mange besøgende der må være på samme tid og øget personale til at guide de besøgende. I museernes udstillinger vil der være ensrettede veje med pile og udførlige guidelines for gæsterne.

Samtidig er der lavet en plan for, hvordan personalet på Science Museerne kan vende tilbage til arbejdet på sikker vis.

”Man kan sige, at vi bogstaveligt talt ensretter Science Museerne for en periode,” siger Bent Lorenzen. ”Det betyder bl.a. at man ikke længere kan gå rundt helt, som man plejer. Men vi er sikre på, at de besøgende både vil vise forståelse og få en ligeså god oplevelse med sig hjem.”

Åbningstider Steno Museet - gældende fra tirsdag 26. maj

Tirsdag-fredag kl. 9-16

Weekend og helligdage kl. 11-16

Mandag lukket

Åbningstider Væksthusene - gældende fra fredag 29. maj

Mandag-fredag kl. 9-17

Weekend og helligdage kl. 10-17

Aftenåbent onsdage fra 3. juni- 26. august kl. 9-22

Åbningstider Ole Rømer-Observatoriet

Billetsalget til stjerneforevisninger forventes at åbne i begyndelsen af august 2020

I Danske Plantesamfund, Botanisk Have og Den medicinske urtehave på Steno Museet kan gæsterne færdes udendørs.