Vi synes, det er sejt, at det er en dansker, der er oppe i rummet

Mandag d. 4. december ringede Andreas Mogensen hjem til Danmark. Steno Museet livestreamede opkaldet fra Experimentarium, sammen med to skoleklasser. De havde vundet oplevelsen ved at svare på spørgsmålet: Hvad er det sejeste ved at have en dansk ESA-astronaut i rummet?

Mandag 4. 12 2023 havde Steno Museet besøg af 6.a og 6.b fra Rathlouskolen til en ruminspireret eftermiddag bl.a. med forløb om Andreas Mogensens Huginn-mission, planetarieforestilling og ikke mindst et livestreamet inflight call med hovedpersonen ham selv! Eleverne havde nemlig vundet konkurrencen om den bedste besvarelse af spørgsmålet: Hvad er det sejeste ved at have en dansk astronaut i rummet?

"Det er sygt svært at nå dertil"

Der kom mange gode svar ind, men Rathlouskolen rendte af med sejren. Under eventet på Steno Museet havde flere af børnene også kommentarer til Andreas Mogensen og rejser ud i rummet generelt.

”Måske om 50 år, mere eller mindre, kan vi komme ud i rummet, med viden om, at en dansker har været med til det som chef. Måske kan Andreas Mogensen være med til at gøre rumraketter til flyvemaskiner, som mange mennesker kan være i. Måske så kan du endda være med til, at rumraketter ikke skal smide ting på deres tur op, og at de ikke går i stykker hver gang altså måske en genbrugelig rumraket. Han kan måske også være med til at finde andre væsner i rummet. Måske bliver det snart mindre farligt at være i en rumraket.”

”Vi synes det er sejt, at det er en dansker, der er oppe i rummet, og det er sygt svært at nå dertil, hvor man kan komme hele vejen derop, fordi det kræver en masse forberedelse og træning. Vi synes, det er meget fedt, hvor meget du har gjort for fremtiden med dine rumeksperimenter.”

”Vi kan måske finde andet liv på andre planeter, det kunne være sejt. Det kunne også være sejt, hvis vi fandt en måde til at lave naturvenlig energi.”

”Jeg synes, at det er mega sejt, at han for det første er deroppe, og at han er den første dansker til at have ansvaret for hele rumstationen. Det er kæmpestort for Danmark at have en astronaut oppe i rummet, men endnu større er det, at han får lov til at være kaptajn.”