ET HÆKLENÅL OG ET HVIDT KORS - 50 ÅR MED FRI ABORT

I 2023 kan vi markere 50-årsdagen for indførelsen af fri abort, en milepæl både i forhold til menneskerettigheder og danmarks- og medicinhistorien. Men på trods af årtiers forløb kan emnet stadig vække stærke følelser og debat.

Morten Arnika Skydsgaard, museumsinspektør ved Science Museerne, er dykket ned i Science Museernes medicinhistoriske samling.

Credit film: Simon Bro og Science Museerne

Morten Arnika Skydsgaard, museumsinspektør ved Science Museerne, guider os gennem historien ved hjælp af to genstande fra museets medicinhistoriske samling: et hvidt trækors og en hæklenål. Disse genstande repræsenterer hver deres side af abortdebatten og dens komplekse historie som omfatter spørgsmål om kvinders rettigheder kontra fostrets rettigheder..

I 2013 rejste den kristne forening Retten til Liv 16.000 hvide kors ved en motorvej i protest mod den fri abort. Korset kommer dermed til at symbolisere de stærke følelser, der stadig knytter sig til emnet.
I kontrast til korset står en af Steno Museets historiske genstande fra før abortens legalisering, en stor blæresten, hvorpå der sidder en hæklenål. Begge dele blev fundet i en kvindes blære og kan have brugt i et forsøg på at fjerne et uønsket foster selv.
Abortens legalisering i 1973 i Danmark satte en stopper for nødvendigheden af den slags desperate handlinger.  Men debatten fortsætter, bl.a. diskuterer vi lige nu, hvor grænsen skal gå for abort. I andre lande er retten til fri abort begrænset til særlige tilfælde, som fx voldtægt, eller ikke-eksisterende. Så her 50 år efter den fri abort i Danmark er emnet stadig højaktuelt.