PÅ OPDAGELSE I HELE VERDEN

Beskrivelse

Børnene går sammen med formidleren på opdagelse i de fire klimazoner i Væksthusene. Undervejs mærker de på egen krop, hvordan temperaturen og fugtigheden ændrer sig.

I Middelhavshuset dufter vi til krydderurter, og i ørkenen kigger vi på, hvordan planter kan forsvare sig. I bjergskoven lytter vi til dyrene og finder ud af, hvor kaffen gror, og i Tropehuset tæller vi sommerfuglene, imens vi får varmen i tårnet. Og til sidst finder vi ud af, hvor mange børn der mon skal stilles oven på hinanden for at nå helt op i toppen af den højeste palme.

Formål

  • Børnene bliver mere opmærksomme på planternes former og farver og får brugt alle deres sanser.
  • Børnene får en begyndende forståelse for, hvorfor planterne ser ud, som de gør.
  • Børnene får kendskab til nye ord og begreber om naturen.

Før workshoppen

Før jeres besøg kan I arbejde med emner som naturen og sanser.

Børnene må meget gerne være nysgerrige og stille spørgsmål undervejs. Måske har I endda forberedt nogle spørgsmål hjemmefra. På den måde aktiveres børnenes nysgerrighed, inden I kommer besøg.

Som pædagog kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.

Efter workshoppen

Efter jeres besøg kan I følge op, når I kommer hjem igen.

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til børnene:

  • Hvad var det sjoveste/sejeste/mærkeligste, I oplevede?
  • Hvordan kan vi bruge det, vi har lært?
  • Hvad undrer I jer stadig over? Hvilke nye spørgsmål har I mon fået, som vi kan undersøge?

Børnene kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel:

  • Med en sanseleg.
  • Gennem tegninger eller andre kreative produkter.
  • I en historie om deres dag.