Børnene går sammen med formidleren på opdagelse i de fire klimazoner i Væksthusene. Undervejs mærker de på egen krop, hvordan temperaturen og fugtigheden ændrer sig.
I Middelhavshuset dufter vi til krydderurter, og i ørkenen kigger vi på, hvordan planter kan forsvare sig. I bjergskoven lytter vi til dyrene og finder ud af, hvor kaffen gror, og i Tropehuset tæller vi sommerfuglene, imens vi får varmen i tårnet. Og til sidst finder vi ud af, hvor mange børn der mon skal stilles oven på hinanden for at nå helt op i toppen af den højeste palme.
Før jeres besøg kan I arbejde med emner som naturen og sanser.
Børnene må meget gerne være nysgerrige og stille spørgsmål undervejs. Måske har I endda forberedt nogle spørgsmål hjemmefra. På den måde aktiveres børnenes nysgerrighed, inden I kommer besøg.
Som pædagog kan du forberede dig til besøget ved at læse mere om Science Museernes læringstilgang.
Efter jeres besøg kan I følge op, når I kommer hjem igen.
Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål til børnene:
Børnene kan arbejde med disse spørgsmål på mange forskellige måder. For eksempel: